Dit proefschrift is bedoeld om inzicht te krijgen in de grondoorzaak van rollende contactmoeheid (RCF) in railstaal vanuit het oogpunt van de microstructuur. Een merkwaardige (micro) structuurverandering op het oppervlak van de rail, de witte etslaag (WEL), wordt algemeen beschouwd als de oorzaak van voortijdige RCF. In dit proefschrift werden de microstructuren van WEL onderzocht met hardheid, optische microscopie, XRD, SEM, EBSD, TKD en APT. De karakteriseringen identificeren WEL als martensiet met een complexe meerlagen structuur. De vorming van WEL via een snel opwarm- en afschrikproces werd vervolgens gesimuleerd onder laboratoriumomstandigheden, met behulp van verwarmingssnelheden van 200 en 2000 ° C / s tot verschillende temperaturen boven de austenitiseringstemperatuur. Het gegenereerde martensiet kan een hardheid en morfologie hebben die vergelijkbaar zijn met die van WEL in rails. De vorming van martensiet in WEL werd verder gemodelleerd met behulp van een faseveld-aanpak. Een 2D microstructuurmodel werd gebruikt om de perliet microstructuur weer te geven. Het martensiet, dat afkomstig is van het tijdens de vorige wielpassage gevormde austeniet, is aangehouden als de initiële microstructuur voor de volgende wielpassage. De simulaties identificeren een grenslaag gecontroleerde perliet- tot austeniettransformatie vanwege de zeer hoge verwarmingssnelheid tijdens het contact tussen wiel en rail. Tenslotte ondersteunen de microstructuurkarakterisaties van de bruine etslaag, een nieuw type WEL, de hypothese van significante temperatuurstijgingen op het railoppervla | |