Dit doctoraat richt zich op het batterijbeheersystemen voor kleine tot middelgrote elektrische voertuigen. In elektrische voertuigen vormen batterijen typisch meer dan 50% van de totale kost, daarom is ook de levensduur belangrijk. Het idee is om de levensduur van de batterij en ook van het BMS zelf te verlengen door eenvoudige magnetische convertor circuits, waarbij voornamelijk inductieve batterijbeheersysteemvarianten worden voorgesteld. Over het algemeen leiden fabricagetoleranties tot variaties van de batterijcapaciteit en interne weerstand van cel tot cel. Deze onvermijdelijke verschillen zijn te wijten aan chemische en elektrische kenmerken, zoals asymmetrische degradatie met veroudering, productietoleranties en interne impedantie. In de afgelopen decennia werden in de literatuur veel batterij-equalizers voorgesteld. In dit proefschrift worden verschillende soorten actieve balanceringstechnieken onderzocht. Het hoofddoel van dit proefschrift is om zich te concentreren op diverse inductieve converteringsbalanceringstechnieken met behulp van afzonderlijke spoelen, transformatoren en gekoppelde spoelen. Het eerste hoofdstuk beschrijft een slimme passieve balanceringsmethode, terwijl de andere hoofdstukken zich richten op vrij diverse actieve inductieve balanceringsmethoden. Toplogieƫn worden bestudeers zoals forward, fly-back, met twee maal minder wikkelingen dan cellen, Cuk en resonante types. Om de geldigheid van balanssystemen te verifiƫren, worden experimentele en simulatieresultaten uitgevoerd. | |