Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek

Inductief batterijbeheerssysteem voor elektrische voertuigen


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Ali Farzan Moghaddam   Datum: Maandag 18/05/2020 om 15:00 
Adres: ()
, null null
  Lokatie: nog niet bepaald
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Engels

Curriculum
Master of Science in Electrical and Electronic Engineering
Eastern Mediterranean University
June 2010
Gazimağusa, North Cyprus

Promotor
Alex Van den Bossche

Examencommissie
em. prof. Hendrik Van Landeghem
Alex Van den Bossche (EA08)
Guy Torfs
Dimitar Bozalakov, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA08 - Vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering, Technologiepark Zwijnaarde 131, 9052 Zwijnaarde
E: dibozala.bozalakov@ugent.be
Ahmed Rachid
Philippe Lataire

Onderzoeksthema

Dit doctoraat richt zich op het batterijbeheersystemen voor kleine tot middelgrote elektrische voertuigen. In elektrische voertuigen vormen batterijen typisch meer dan 50% van de totale kost, daarom is ook de levensduur belangrijk. Het idee is om de levensduur van de batterij en ook van het BMS zelf te verlengen door eenvoudige magnetische convertor circuits, waarbij voornamelijk inductieve batterijbeheersysteemvarianten worden voorgesteld. Over het algemeen leiden fabricagetoleranties tot variaties van de batterijcapaciteit en interne weerstand van cel tot cel. Deze onvermijdelijke verschillen zijn te wijten aan chemische en elektrische kenmerken, zoals asymmetrische degradatie met veroudering, productietoleranties en interne impedantie. In de afgelopen decennia werden in de literatuur veel batterij-equalizers voorgesteld. In dit proefschrift worden verschillende soorten actieve balanceringstechnieken onderzocht. Het hoofddoel van dit proefschrift is om zich te concentreren op diverse inductieve converteringsbalanceringstechnieken met behulp van afzonderlijke spoelen, transformatoren en gekoppelde spoelen. Het eerste hoofdstuk beschrijft een slimme passieve balanceringsmethode, terwijl de andere hoofdstukken zich richten op vrij diverse actieve inductieve balanceringsmethoden. Toplogieƫn worden bestudeers zoals forward, fly-back, met twee maal minder wikkelingen dan cellen, Cuk en resonante types. Om de geldigheid van balanssystemen te verifiƫren, worden experimentele en simulatieresultaten uitgevoerd.


Taal proefschrift
Engels

Documenten