Lore Brosens, verbonden aan de onderzoeksgroep Design.Nexus van de UGent, onderzocht hoe industrieel ontwerponderwijs kan omgaan met de complexiteit van het nieuwe tijdperk. Daartoe combineert het onderzoek de methodologieën van “research through design” en “design-based research”. De verkennende fasen van deze methodologieën bestonden uit een systematische reviewstudie waarin curriculumhervormingen werden vergeleken en de toekomstbestendigheid van ontwerponderwijs werd geëvalueerd. De bevindingen benadrukken de noodzaak van een ontwerpgerichte benadering van curriculumhervorming en de behoefte om prioriteit te geven aan domeinspecifieke kennis en vaardigheidsontwikkeling, met name reflectief denken en samenwerken. Drie leeractiviteiten om deze vaardigheden te bevorderen werden ontwikkeld en gevalideerd. Deze beogen het stimuleren van reflectieve denkvaardigheden door gestructureerde kritieksessies en een focus op wetenschappelijk redeneren en argumenteren. Er werd ook een tool voor groepsbewustzijn ontwikkeld en gevalideerd om samenwerkingsvaardigheden te verbeteren. Om de onderzoeksvraag te beantwoorden, werden scenario's gegenereerd. Deze scenario's hebben belangrijke implicaties voor het onderwijs in industrieel ontwerpen en beïnvloeden onderzoek, beleidsbeslissingen en breder onderwijs in ontwerpen en engineering. Daarbij is het uiteindelijke doel van dit Ph.D. onderzoek om opleiders en instellingen te inspireren om innovatieve methoden te verkennen voor het ontwikkelen van vaardigheden in ontwerp- en engineeringcursussen. | |