Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: biomedische ingenieurstechnieken

Evaluatie van de beeldkwaliteit en reconstructieparameters in recente PET-CT- en PET-MR-systemen


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Paulo Rauli Rafeson De Vasconcelos Caribé   Datum: Dinsdag 28/04/2020 om 16:00 
Adres: ()
, null null
  Lokatie: nog niet bepaald
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Engels

Curriculum
Physics, Federal Rural University of Pernambuco, 2014

Promotor
Stefaan Vandenberghe
Michel Koole

Examencommissie
prof. Hennie De Schepper
Stefaan Vandenberghe (EA06)
Michel Koole (KU Leuven)
Christian Vanhove, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA06 - Vakgroep Elektronica en Informatiesystemen, C. Heymanslaan 10, ingang 36 - verdieping 5, 9000 Gent
E: christian.vanhove@ugent.be
Yves D'Asseler
Ana Maria Marques da Silva
Roel Wierts

Onderzoeksthema

In dit doctoraatsproefschrift werd de impact afgeleid van het gebruik van verschillende PET-isotopen via de National Electrical Manufacturer Association (NEMA)-testprestatie-evaluatie van de geïntegreerde PET/MR van GE Signa. De methoden werden onderverdeeld in drie nauw verwante categorieën: NEMA-prestatiemetingen, systeemmodellering en evaluatie van de beeldkwaliteit van de nieuwste klinische PET-scanners. NEMA-prestatiemetingen voor het karakteriseren van ruimte-lijke resolutie, gevoeligheid, beeldkwaliteit, nauwkeurigheid van demping en verstrooiingscorrecties (IQ) en ruisequivalente telcadans (NECR) werden uitgevoerd met behulp van klinisch relevante en in de handel verkrijgbare radio-isotopen. GATE Monte Carlo-simulatie werd gebruikt voor het modelleren van een realistisch General Electrics (GE) Signa geïntegreerde PET/MR-systeem. De simulatie werd gevalideerd met het resultaat van de NEMA-metingen. Vervolgens werd het effect van het 3T MR-veld op het positronbereik geëvalueerd voor F-18, C-11, O-15, N-13, Ga-68 en Rb-82. Ten slotte werd voor de evaluatie van de beeldkwaliteit van de state-of-the-art klinische PET-scanners een ruisreductiestudie uitgevoerd met behulp van een Bayesian Penalized-Likelihood reconstructie-algoritme op een time-of-flight PET/CT-scanner om te onderzoeken of en in welke mate ruis kan worden verminderd.


Taal proefschrift
Engels

Documenten