Gerealiseerd in het kader van het Europese H2020 project EXTREME, is het doel van dit
doctoraatsonderzoek het mechanisch gedrag van nieuwe composieten op epoxybasis bij hoge reksnelheden en in verschillende spanningscondities te bestuderen, namelijk basalt epoxycomposiet en epoxy-nanocomposiet gevuld met silica en hyperbranched polyester nanodeeltjes. Beide materiaalklassen zijn ontwikkeld om de industrieel uitdagingen aan te pakken zoals impactbelasting en fabricagekosten. Bovendien werden de testtechnieken van hoge reksnelheden geoptimaliseerd met behulp van de modernste optische meetinstrumenten om materiaal data van hoge kwaliteit te verkrijgen voor de kalibratie van materiaalmodellen. De resultaten tonen een veelbelovend potentieel om glasvezelcomposieten te vervangen door de goedkopere en beter presterende basaltvezelcomposieten in secundaire constructies van vliegtuigen en, meer in het algemeen, componenten die gevoelig zijn voor impact belasting. Maar verder onderzoek is nog steeds nodig om de fabricagetechnieken te verbeteren, de porositeit te verminderen en de hechting van de basaltvezels aan de epoxymatrix te verbeteren. Wat betreft de epoxy nanocomposieten, toonden de resultaten aan dat de toevoeging van beide nanodeeltjes in het algemeen de druksterkte van epoxyhars verbetert. Bovendien zal verder onderzoek nodig zijn om deze epoxy-nanocomposieten te certificeren als materialen voor vliegtuigen en om hun productie op te schalen van labo naar industriele schaal. | |