Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde

Afschuifsterkte van in dwarsdoorsnede gebogen stalen lijfplaten


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Gilles Van Staen   Datum: Maandag 25/09/2023 om 18:00 
Adres: vakgroep Civiele Techniek (EA15)
Technologiepark Zwijnaarde 60, 9052 Zwijnaarde
  Lokatie: auditorium 1, iGent, eerste verdieping, Technologiepark Zwijnaarde 126, 9052 Zwijnaarde
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Engels

Curriculum
Master of Science in Civil Engineering, Ghent University, 2017
Master of Civil Engineering Technology, KU Leuven, 2015

Promotor
Hans De Backer
Philippe Van Bogaert

Examencommissie
prof. Patrick De Baets
Hans De Backer (EA15)
Philippe Van Bogaert (EA15)
Bohumil Culek
Stijn Hertelé
Hervé Degée
Roberto Gomez Martinez
Amelie Outtier, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA15 - Vakgroep Civiele Techniek, Technologiepark Zwijnaarde 60, 9052 Zwijnaarde
E: amelie.outtier@ugent.be

Onderzoeksthema

Bruggen hebben naast praktische toepassingen ook een sociologische invloed op de omgeving. Om dit te maximaliseren is een brug bij voorkeur esthetisch. Het gebruik van gekromde platen op doorsnede niveau kan hierbij helpen. Het huidige proefschrift schrijft ontwerpregels voor om deze platen ook structureel te kunnen integreren in het brugontwerp. Deze regels zijn gebaseerd op numerieke simulaties en experimentele proeven. In de numerieke simulaties werd geopteerd om enkelvoudige platen met perfecte randvoorwaarden te modelleren in pure afschuiving. Hierbij werd het gedrag geanalyseerd voor verschillende plaatslankheden en verschillende randvoorwaarden. Daaruit bleek dat gekromde platen een grote weerstand hebben tegen afschuiving indien de gekromde randen een restrictie hebben tegen inwaartse verplaatsingen. Het gedrag die tijdens de numerieke simulaties werd gevonden is geverifieerd door experimentele testen. Hier werden I-liggers met een gekromde lijfplaat getest in een drie punt buigproef. De testen bleken sterker dan voorspeld door de simulaties. Dit kwam grotendeels door hogere materiaalsterktes van de proefstukken. Toch blijken de ontwerpregels veilig voor gebruikt. Daarnaast werd ook het gedrag van gekromde platen op een volledige brug bestudeert. Daaruit bleek dat gekromde platen een positieve invloed kunnen hebben op het volledige bruggedrag.


Taal proefschrift
Engels

Documenten