Het doel van het onderhavig onderzoek is het ontwerpen en ontwikkelen van met nanodeeltjes gevulde polytetrafluorethyleen (PTFE) - composieten met een ultralage slijtage. Het wrijvings- en slijtagemilderend effect van de additieven, de fysische en chemische onderliggende mechanismen en het mechanisme van transfertlaagvorming werden geanalyseerd ten einde fundamenteel inzicht te verwerven.
De voorgestelde vulmiddelen zijn grafeen, aluminiumoxide (Al2O3), boehmiet-aluminiumoxide en hydrotalciet. Omdat grafeen en aluminiumoxide de slijtagesnelheid van (monogevuld) PTFE het meest efficiënt verminderde, werd ook de hybridisatie van deze vulstoffen onderzocht. Testmonsters werden geproduceerd door het bij kamertemperatuur persen en drukvrij sinteren. Van de testmonsters worden de volgende eigenschappen gemeten: dichtheid, thermische geleidbaarheid, hardheid, compressie-, afschuif- en trekeigenschappen. Een tribologische karakterisering werd uitgevoerd om de wrijving en slijtage-eigenschappen en de transferlaagvorming van de PTFE-composieten te meten en te analyseren. De slijtagetesten werden uitgevoerd met een pin-on-disc-configuratie.
PTFE gevuld met Al2O3 heeft een slijtagesnelheid die 2 grootteordes lager ligt dan voor zuiver PTFE. Dat wordt verwezenlijkt door een opeenhoping van het vulmiddel tijdens het slijtageproces, door de vorming van kleinere slijtagedeeltjes en door de afzetting van een ijzeroxidelaag in het slijtagespoor op het polymeermonster. Deze ijzeroxidelaag is behoorlijk slijtagebestendig en verhoogt aldus de slijtageweerstand van het polymeer.
| |