Verbranding gaf mensen gezond voedsel, bescherming, warmte, licht, enzovoort. Verbranding gaf ook de kracht voor een auto om van punt A naar punt B te gaan. Het grootste deel van de voertuigen in de wereld worden op dit moment aangedreven door verbrandingsmotoren. Het gebruik van methanol als alternatieve brandstof voor benzinemotoren kan de CO2-uitstoot verminderen. Motor- en brandstoftechnologie zijn schaalbaar, compact en kunnen op een duurzame manier worden geproduceerd. Methanol is de meest eenvoudige vloeibare synthetische brandstof en heeft daarom productievoordelen in vergelijking met complexere brandstoffen. De CO2-uitstoot kan verder worden verminderd met een systeem voor de terugwinning van restwarmte voor het hervormen van brandstof. Dankzij de hoge waterstof tot koolstof verhouding en de lage reformeringstemperatuur werd methanol beschouwd als de meest veelbelovende brandstof voor waterstofproductie aan boord. Het doel van dit onderzoek was het evalueren van het potentieel van rendementsverbetering van methanolmotoren met vonkontsteking met ingebouwde brandstofreformering. Het onderzoek toont aan dat het gebruik van methanol een aanzienlijke toename van het motorrendement oplevert in vergelijking met benzine. Met de toevoeging van brandstofreformaten neemt het motorrendement verder toe. De verbetering is echter niet zo groot als een toename van de verbrandingswaarde van het reformeringsproduct suggereert. | |