Het doctoraatsproefschrift identificeert en behandeld in details de top drie mobiliteitsproblemen die leiden tot ongevallen gebaseerd op Vulnerable Road Users zoals fietsers. Volgens Sabey en Taylor (1980) de top drie oorzaken die leiden tot ongevallen zijn omgeving, de weggebruiker en het voertuig. Dit doctoraatsproefschrift behandeld in detail de oorzaken die verbonden zijn met fietsongevallen. De oorzaken aangeduid worden besproken in drie delen d.w.z. Deel-I (ontwerp classificatie). Deel-II (comfort beoordeling ontwikkeling), Deel-III (gebruikers gedrag onderzoek) en hoofdstuk Deel-IV (gebruikers risicoperceptie ontwikkeling).
In de eerste deel I een systeem is ontwikkeld door het afleiden van analytische formules. Deze werden getoetst met de infrastructuur in GIS file en geolocated ongevallen dataset van Antwerpen, Belgiƫ.
Deel II ontwikkeld een gebruikerscomfort beoordelingssysteem voor fietsers in Vlaanderen. Dit hoofdstuk onderzoekt statistische relaties tussen de objectieve (APL metingen) en subjectieve datasets.
Deel III onderzoekt de ontwikkeling van het gebruikersgedrag die invloed heeft op de effecten van de modale keuze adaptatie. De modale keuze heeft twee kritieke aspecten, gebruikershouding en het waarnemen van gevaren door gebruikers.
Deel IV onderzoekt gebruikers risicoperceptie ontwikkeling als functie van tastbare en niet-tastbare aspecten. Dit hoofdstuk bespreekt de gebruikers gevaren houden tegenover infrastructuur en andere kritische veiligheidsvoorspellingen. | |