Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde

Ontwikkeling van technieken voor identificatie van schade in staalconstructies op basis van elektromechanische impedantie en beeldanalyse


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Mojtaba Khayatazad   Datum: Woensdag 15/03/2023 om 16:00 
Adres: vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering (EA08)
Technologiepark Zwijnaarde 46, 9052 Zwijnaarde
  Lokatie: auditorium A - Magnel, gebouw 60 Magnel, eerste verdieping, Technologiepark Zwijnaarde 60, 9052 Zwijnaarde
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Engels

Curriculum
Bachelor's degree in civil engineering, Ferdowsi University of Mashhad
MSc degree in civil engineering (structural engineering), Iran University of Science and Technology

Promotor
Wim De Waele
Hans De Backer
Mia Loccufier

Examencommissie
prof. Patrick De Baets
Wim De Waele (EA08)
Hans De Backer (EA15)
Mia Loccufier (EA08)
Stijn Matthys
Kevin Dekemele, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA08 - Vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering, Technologiepark Zwijnaarde 131, 9052 Zwijnaarde
E: kevin.dekemele@ugent.be
Pooria Pahlavan
Dimitrios Angelis

Onderzoeksthema

Stalen infrastructuur wordt blootgesteld aan verschillende schademechanismen als gevolg van mechanische belasting en milieu-impact. Verschillende installaties bereiken het einde van hun ontwerplevensduur en er moeten beslissingen worden genomen met betrekking tot hun verdere werking. Als schade tijdig en nauwkeurig wordt gedetecteerd, kan gericht onderhoud worden gepland en kan een continue veilige werking worden gegarandeerd. In onderzoek en industrie worden verschillende inspectie- en monitoringtechnieken gebruikt voor het opsporen van scheuren. Hiervan is de op elektromechanische impedantie gebaseerde methode een veelbelovende techniek voor scheurvoortplanting. Het maakt gebruik van goedkope, kleine en lichtgewicht piƫzo-elektrische transducers die minimaal invasief zijn en met succes zijn toegepast voor schadebewaking in bijvoorbeeld composietpanelen. Corrosie bedreigt constant de structurele integriteit. De traditionele methode die wordt gebruikt voor corrosiebewaking is visuele inspectie, wat tijdrovend is voor uitgestrekte gebieden, onmogelijk voor ontoegankelijke gebieden en subjectief voor niet-experts. De manier om de bovengenoemde nadelen te ondervangen, is door een op kunstmatige intelligentie gebaseerd algoritme te ontwikkelen dat gecorrodeerde gebieden in een reeks fotografische afbeeldingen kan herkennen.


Taal proefschrift
Engels

Documenten