Hoge vermogensdichtheid en efficiëntie zijn fundamentele vereisten in veel toepassingen, zoals elektrische voertuigen (EV's), hybride elektrische voertuigen (HEV's), en propulsie- en ruimtevaarttoepassingen.
In de context van het verhogen van de vermogensdichtheid en efficiëntie van aandrijvingen met elektrische motoren, komen geïntegreerde modulaire motoraandrijvingen (IMMD's) naar voren als een oplossing die beide voordelen combineert. IMMD's omvatten fysieke integratie en modularisatie van de elektrische machine en de vermogenselektronische omzetter. De fysieke integratie brengt de elektrische machine en de stroomomvormer dicht bij elkaar, zodat ze hetzelfde koelcircuit en dezelfde behuizing kunnen delen. De kabels die de stroomomvormer en de elektrische machine verbinden, kunnen volledig worden geëlimineerd of aanzienlijk worden verkleind, wat leidt tot eliminatie of verkleinde filters voor elektromagnetische interferentie (EMI). Het resultaat van de eliminatie van dergelijke componenten is een zeer compacte, efficiënte elektrische aandrijving met hoge vermogensdichtheid.
In dit doctoraatsonderzoek worden nieuwe, zeer compacte integratieoplossingen voor axiale en radiale fluxmachines uitgebreid bestudeerd door middel van multifysische simulaties en metingen op prototypes. Dit proefschrift presenteert ook een nieuwe herconfigureerbare, modulaire en fouttolerante convertertopologie voor geschakelde reluctantiemachines. Een andere bijdrage van het proefschrift is het ontwerp van een geïntegreerde DC-link-structuur voor axiale fluxmachines.
| |