Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek

Multidisciplinair ontwerp van geïntegreerde modulaire motoraandrijvingen


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Abdalla Hussein Rashad Mohamed   Datum: Dinsdag 26/10/2021 om 17:00 
Adres: ()
, null null
  Lokatie: leslokaal Rudolf E. Richter, gebouw 131 Volta, gelijkvloers, Technologiepark Zwijnaarde 131, 9052 Zwijnaarde
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Engels

Curriculum
Bachelor of Electrical Power Engineering, Faculty of engineering, Cairo University, 2012

Master of science, Electrical Power Engineering, Faculty of engineering, Cairo University, 2016

Promotor
Peter Sergeant
Hendrik Vansompel

Examencommissie
ereprof. Ronny Verhoeven
Peter Sergeant (EA08)
Hendrik Vansompel (EA08)
Frederik De Belie, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA08 - Vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering, Technologiepark Zwijnaarde 131, 9052 Zwijnaarde
E: frederik.debelie@ugent.be
Jeroen De Kooning
Chris Gerada
Frede Blaabjerg
Omar Hegazy

Onderzoeksthema

Hoge vermogensdichtheid en efficiëntie zijn fundamentele vereisten in veel toepassingen, zoals elektrische voertuigen (EV's), hybride elektrische voertuigen (HEV's), en propulsie- en ruimtevaarttoepassingen. In de context van het verhogen van de vermogensdichtheid en efficiëntie van aandrijvingen met elektrische motoren, komen geïntegreerde modulaire motoraandrijvingen (IMMD's) naar voren als een oplossing die beide voordelen combineert. IMMD's omvatten fysieke integratie en modularisatie van de elektrische machine en de vermogenselektronische omzetter. De fysieke integratie brengt de elektrische machine en de stroomomvormer dicht bij elkaar, zodat ze hetzelfde koelcircuit en dezelfde behuizing kunnen delen. De kabels die de stroomomvormer en de elektrische machine verbinden, kunnen volledig worden geëlimineerd of aanzienlijk worden verkleind, wat leidt tot eliminatie of verkleinde filters voor elektromagnetische interferentie (EMI). Het resultaat van de eliminatie van dergelijke componenten is een zeer compacte, efficiënte elektrische aandrijving met hoge vermogensdichtheid. In dit doctoraatsonderzoek worden nieuwe, zeer compacte integratieoplossingen voor axiale en radiale fluxmachines uitgebreid bestudeerd door middel van multifysische simulaties en metingen op prototypes. Dit proefschrift presenteert ook een nieuwe herconfigureerbare, modulaire en fouttolerante convertertopologie voor geschakelde reluctantiemachines. Een andere bijdrage van het proefschrift is het ontwerp van een geïntegreerde DC-link-structuur voor axiale fluxmachines.


Taal proefschrift
Engels

Documenten