De stoom/waterlus in grootschalige schepen heeft de volgende kenmerken: een complexe systeemstructuur, een groot aantal componenten, een gecompliceerde koppeling tussen de variabelen en ernstige dode tijden in de signalen. Tijdens de operatie van grootschalige schepen zijn storing met grote amplitude frequent. Als regelstrategieën bestudeert dit proefschrift de toepassingen van een recent ontwikkelde zelfafstellende PID-regelaar en een MPC met optimalisatie van meerdere objectieven in de stoom/waterlus. Met een sinus-test kunnen de parameters voor de PID-controller worden verkregen die voldoen aan de door de gebruiker gedefinieerde prestatie-eisen zoals robuustheid, fase- en versterkingsmarge. Daardoor wordt de regelaarafstelling minder empirisch. De simulatie bevestigt de betere prestaties op vlak van wenswaardeopvolging en storingsonderdrukking. Met kennis van het wiskundig systeemmodel wordt een MPC met meervoudige doelstellingen (MOMPC Multiple Objective MPC) voorgesteld. Door meerdere objectieven logisch toe te passen op basis van de operationele status van het systeem, worden de optimalisatie van veiligheid, volgprestaties en energiebesparing op volgorde gerealiseerd. Ondertussen neemt de berekentijd veel af in de MOMPC. | |