Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde



Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Nouman Iqbal   Datum: Vrijdag 26/01/2024 om 17:30 
Adres: vakgroep Civiele Techniek (EA15)
Technologiepark Zwijnaarde 60, 9052 Zwijnaarde
  Lokatie: auditorium 1, iGent, eerste verdieping, Technologiepark Zwijnaarde 126, 9052 Zwijnaarde
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Engels

Curriculum
2010 Bachelor of Civil Engineering at University of Engineering and Technology, Taxila, Pakistan
2014 Masters in Structural Engineering at University of Engineering and Technology, Lahore, Pakistan

Promotor
Hans De Backer

Examencommissie
prof. Patrick De Baets
Hans De Backer (EA15)
Philippe Van Bogaert
Zahid Ahmad Siddiqi
Johan Maljaars
Mojtaba Khayatazad

Onderzoeksthema

Orthotrope stalen dekken (OSD's) spelen een cruciale rol bij de constructie van langspanbruggen vanwege hun snelle bouw, lichtgewicht en efficiënt structureel systeem. Deze dekken bestaan uit dunne stalen platen versterkt met langsliggers en dwarsbalken, vertonend complex gedrag beïnvloed door structurele stijfheid in beide richtingen. OSD's zijn vatbaar voor vermoeiingsscheuren, vooral bij gelaste verbindingen, wat risico's met zich meebrengt voor de bruikbaarheid van bruggen. Ondanks aanzienlijk onderzoek ontbreken updates in ontwerpcodes, wat leidt tot een industriële behoefte aan robuuste methoden om lokale spanningen te evalueren en vermoeiingsklassen opnieuw te definiëren voor effectief ontwerp van OSD-bruggen. Een uitgebreid onderzoek combineert uitgebreide wereldwijde experimentele gegevens van 1970 tot 2020 met numerieke simulaties om het gelokaliseerde vermoeidheidsgedrag bij ligger-naar-dekplaatverbindingen te begrijpen. Het onderzoek onthult de invloed van laspenetratie, lasmethoden en plaatdikte op de vermoeiingsbestendigheid. De automatische ondergedompelde booglas-techniek verbetert de vermoeiingssterkte, waarbij wordt betwist dat laspenetratie de enige bepalende factor is. Het onderzoek identificeert ook kritieke beladingsposities op OSD-specimens en beveelt geoptimaliseerde geometrische parameters aan voor verbeterde vermoeiingsbestendigheid. Aangepaste nominale spanning en hot-spot spanningbereiken worden voorgesteld voor ontwerpingenieurs, waarbij wordt benadrukt hoe belangrijk nauwkeurige referentiepunten zijn bij het beoordelen van vermoeiingsklassen. De bevindingen benadrukken de noodzaak van bijgewerkte ontwerpmethodologieën om de betrouwbaarheid van OSD-bruggen onder verschillende omstandigheden te waarborge


Taal proefschrift
Engels

Documenten