Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde

Numerieke en experimentele analyse van het mechanisch gedrag van linings in quasi-rechthoekige schildtunnels


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Weixi Zhang   Datum: Maandag 15/11/2021 om 12:00 
Adres: ()
, null null
  Lokatie: leslokaal UGain, gebouw 60 Magnel, gelijkvloers, Technologiepark Zwijnaarde 60, 9052 Zwijnaarde
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Engels

Curriculum
Bachelor: Civil Engineering, Zhengzhou University, Zhengzhou, China. Year of graduation: 2014.
Master: Architectural and Civil Engineering, Tongji University, Shanghai, China. Year of graduation: 2017.



Promotor
Wouter De Corte
Luc Taerwe

Examencommissie
prof. Filip De Turck
Wouter De Corte (EA14)
Luc Taerwe (EA14)
Adam Bezuijen
Geert De Schutter, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA14 - Vakgroep Bouwkundige Constructies en Bouwmaterialen, Technologiepark Zwijnaarde 60, 9052 Zwijnaarde
E: geert.deschutter@ugent.be
Yong Yuan
Xian Liu

Onderzoeksthema

Door de snelle vooruitgang van de verstedelijking hebben ingenieurs in de afgelopen twee eeuwen over de hele wereld een toenemend aantal infrastructuurwerken aangelegd, waaronder vele tunnels. Het meest voorkomende type, de schildtunnel, wordt meestal ontworpen met een cirkelvormige dwarsdoorsnede, vanwege het optimale mechanisch gedrag. Nu de stedelijke ruimte echter steeds dichter bebouwd wordt, moeten steeds meer stedelijke infrastructuren ondergronds worden aangelegd. Schildtunnels met speciale doorsnede kunnen worden ontworpen met een configuratie die beter past bij de tunneldoelstellingen, zodat de ondergrondse ruimte in de stad efficiënter kan worden benut en het aantal tunneluitgravingen of de impact op bestaande gebouwen kan worden verminderd. In 2016 werd het concept van een quasi-rechthoekige schildtunnel (QRST) geïntroduceerd. Er is echter geen specifieke ontwerpnorm voor dit soort tunnels. De berekeningsmethode voor een schildtunnel met speciale doorsnede is gewoonlijk gebaseerd op deze voor cirkelvormige tunnels, maar de toepasselijkheid voor het ontwerp van QRST’s is tot dusver niet geverifieerd. Daarom wordt in dit proefschrift een uitgebreide studie van het mechanisch gedrag van de QRST-lining uitgevoerd, met inbegrip van het nieuwe verbindingspatroon dat in de tunnel gebruikt wordt, het berekeningsmodel, de drukverdeling op het buitenvlak en een parameterstudie.


Taal proefschrift
Engels

Documenten