Door de snelle vooruitgang van de verstedelijking hebben ingenieurs in de afgelopen twee eeuwen over de hele wereld een toenemend aantal infrastructuurwerken aangelegd, waaronder vele tunnels. Het meest voorkomende type, de schildtunnel, wordt meestal ontworpen met een cirkelvormige dwarsdoorsnede, vanwege het optimale mechanisch gedrag. Nu de stedelijke ruimte echter steeds dichter bebouwd wordt, moeten steeds meer stedelijke infrastructuren ondergronds worden aangelegd. Schildtunnels met speciale doorsnede kunnen worden ontworpen met een configuratie die beter past bij de tunneldoelstellingen, zodat de ondergrondse ruimte in de stad efficiënter kan worden benut en het aantal tunneluitgravingen of de impact op bestaande gebouwen kan worden verminderd. In 2016 werd het concept van een quasi-rechthoekige schildtunnel (QRST) geïntroduceerd. Er is echter geen specifieke ontwerpnorm voor dit soort tunnels. De berekeningsmethode voor een schildtunnel met speciale doorsnede is gewoonlijk gebaseerd op deze voor cirkelvormige tunnels, maar de toepasselijkheid voor het ontwerp van QRSTs is tot dusver niet geverifieerd. Daarom wordt in dit proefschrift een uitgebreide studie van het mechanisch gedrag van de QRST-lining uitgevoerd, met inbegrip van het nieuwe verbindingspatroon dat in de tunnel gebruikt wordt, het berekeningsmodel, de drukverdeling op het buitenvlak en een parameterstudie. | |