Door de snelle verstedelijking in de wereld is de behoefte aan verschillende vervoerswijzen toegenomen. Regeringen in ontwikkelde en ontwikkelingslanden trekken enorme bedragen uit om gebruikers aan te moedigen over te schakelen op duurzamere vervoerswijzen.
Bus Rapid Transit (BRT) heeft zich ontpopt als een kosteneffectief alternatief voor dure spoor- en lightrailsystemen. Dit empirisch onderzoek past de actor-relationele benadering toe om het complexe verband te onderzoeken tussen vervoer, stedelijke ontwikkeling en economie, én hun onderlinge relaties in de context van Lahore, Pakistan. Dit onderzoek gerbruikt verschillende kwantitatieve en kwalitatieve methoden om de impact van van BRT op de stad te ontwaren.
De resultaten van het onderzoek tonen dat BRT een wezenlijke invloed heeft op het reisgedrag, de stedelijke ontwikkeling en de economie in de omliggende gebieden van Lahore. Naast het bieden van mobiliteitsvoordelen, genereert BRT op succesvolle wijze ruimtelijke ontwikkelingen en economische activiteiten. Om deze ontwikkelingen te stroomlijnen en om een duurzame ontwikkeling in het studiegebied te bevorderen, formuleert dit onderzoek een aantal aanbevelingen die integrale transit-oriented development aanmoedigt. | |