Doctorandus | Publieke verdediging |
Naam: | Pankaj Jaiswal | Datum: | Maandag 07/11/2022 om 11:00 | |
Adres: | vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering (EA08) Technologiepark Zwijnaarde 131, 9052 Zwijnaarde |
Lokatie: | vergaderzaal 0.1 Yves Chauvin, gebouw 125 Industriële Scheikunde, gelijkvloers, Technologiepark Zwijnaarde 125, 9052 Zwijnaarde | |
Contact FEA: | info.ea@ugent.be | Taal: | Engels |
Curriculum | ||
Master of Mechanical Engineering, North Maharashtra University, India,2014.
Bachelor in mechanical engineering, North Maharashtra University, India, 2008. |
Promotor |
Wim De Waele |
Examencommissie |
prof. Patrick De Baets |
Wim De Waele (EA08) |
Stijn Hertelé |
Sofia Teixeira de Freitas |
Franz Bormann |
Kannaki Shanmugham Pondicherry, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA08 - Vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering, Technologiepark Zwijnaarde 131, 9052 Zwijnaarde
E: kannakishanmugham.pondicherry@ugent.be |
Onderzoeksthema | |
De maritieme industrie draagt aanzienlijk bij aan de opwarming van de aarde en de luchtvervuiling. Vandaar dat lichtgewicht ontwerp en duurzame constructie een bevoorrechte positie innamen in de scheepsbouwindustrie, omdat deze het mogelijk maken om het brandstofverbruik en de milieu-emissies te verminderen voor een gegeven nuttige lading en afgelegde afstand. In het QUALIFY-project kreeg de Universiteit Gent de opdracht om experimentele instrumenten te ontwikkelen om de structurele prestaties op lange termijn van verlijmde bi-materiaalverbindingen onder representatieve operationele en omgevingsomstandigheden te evalueren.Om de duurzaamheid van lijmverbindingen op grote en kleine schaal te evalueren, werden verschillende monsters verouderd door middel van hygrothermische veroudering of elektrochemische verouderingsmethoden. Na veroudering werden deze proefstukken onderworpen aan resttrekproeven tot ze bezwijken. Het resultaat laat zien dat alle niet-verouderde en verouderde kleinschalige en grootschalige exemplaren een significant hogere schuifspanning vertoonden bij bezwijken dan het ontwerpgemiddelde en de drempel (maximale piek) schuifspanning berekend door de scheepsbouwer. Deze resultaten wijzen op een aanzienlijke veiligheidsmarge in de resterende sterkte van de lijmverbindingen van meerdere materialen. Bovendien zijn ze een belangrijke stap op weg naar kwalificatie van het gewricht en de daadwerkelijke implementatie ervan in de scheepsbouw. |
Taal proefschrift | |
Engels |
Documenten |