In de afgelopen jaren is de levering van immersieve video prominenter dan ooit geworden. Representaties van immersieve video voor de volgende generatie (bijv. puntenwolken en hologrammen) die een gebruiker volledige vrijheid bieden om te interageren met objecten in een scène, tillen de revolutie rond immersieve multimedia in Industrie 4.0, gezondheidszorg en samenwerking op afstand naar een hoger niveau. Het legt echter strenge eisen op aan de toeleveringsnetwerken, zoals ultrahoge bandbreedte, ultralage vertraging, schaalbaarheid en gebruikersgerichte kwaliteitscontrole. De huidige, rigide netwerken kunnen deze vereisten niet aan en optimalisaties op applicatieniveau voor immersieve media zijn rekenintensief en dragen bij aan de end-to-end-vertraging. Dit proefschrift heeft tot doel deze problemen aan te pakken om een naadloze levering van immersieve media mogelijk te maken. Daartoe past dit proefschrift een laagoverschrijdende benadering toe op de internetprotocolstack: 1) schaalbare netwerkarchitecturen om transport met lage vertraging te verbeteren, 2) nieuwe transportlaagmechanismen om lage vertraging en toelevering aan hoge kwaliteit mogelijk te maken, en 3) laagoverschrijdende, adaptieve toeleveringsmechanismen om streaming van immersieve media mogelijk te maken via draadloze netwerken van de volgende generatie. Alle voorgestelde methoden zijn geëvalueerd op grote netwerken en in realistische scenario's. | |