Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde

Hybride computationele intelligentiebenadering voor identificatie van defecten in Vietnamese structuren


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Viet Long Ho   Datum: Woensdag 01/06/2022 om 13:00 
Adres: ()
, null null
  Lokatie: auditorium P Jozef Plateau, gelijkvloers, Jozef Plateaustraat 22, 9000 Gent
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Engels

Curriculum
Master of Bridge and Tunnel Engineering, University of Transport and Communications (UTC), Vietnam, 2011.

Promotor
Magd Abdel Wahab
Tien Thanh Bui
Guido De Roeck

Examencommissie
prof. Patrick De Baets
Magd Abdel Wahab (EA08)
Tien Thanh Bui (University of Transport and Communications, Vietnam)
Guido De Roeck (KU Leuven)
802002698252: java.lang.StringIndexOutOfBoundsException: begin 0, end 2, length 0
Yong Ling
Hung Nguyen Xuan
Timon Rabczuk

Onderzoeksthema

Onderhoudskosten en levensduur van bestaande bruggen zijn zware uitdagingen voor brugbeheerders. In operationele toestand kan overal schade van onbekende omvang ontstaan. Dit kan leiden tot algeheel falen of tot verkorting van de levensduur. Om dit te vermijden is vroege detectie van schade van het grootste belang. Op trillingen gebaseerde structurele schadedetectie (VBSDD) is een wereldwijde techniek die kan worden gebruikt om de structurele veiligheid en integriteit van de gemonitorde constructies te beoordelen. De aanwezigheid van schade wijzigt structurele parameters, d.w.z. stijfheid, massa, flexibiliteit of energiedissipatie van de beschouwde structuren en resulteert vervolgens in veranderingen van frequentieresponsfuncties, modale parameters (d.w.z. natuurlijke frequentie, modevorm en demping). VBSDD identificeert de modale eigenschappen om te waarschuwen voor structurele schade. Om de kwaliteit van schadedetectie bij VBSDD toepassingen te verbeteren, wordt in dit proefschrift een hybride “rekenkundige intelligentie” methode ontwikkeld, bestaande uit optimalisatie-algoritmen (OA's) en/of machine learning (ML). Om de prestaties van machine learning-algoritmen voor schade-identificatie te verbeteren, worden globale zoekmogelijkheden van nieuwe optimalisatie-algoritmen gebruikt, d.w.z. Feedforward neuraal netwerk (FNN) en kunstmatig neuraal netwerk (ANN). De bevindingen bevestigen de haalbaarheid en betrouwbaarheid van de voorgestelde methoden, een combinatie van de VBSDD en hybride intelligentiebenadering, voor gezondheidsmonitoring van bruggen.


Taal proefschrift
Engels

Documenten