Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek



Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Chenwei Ma   Datum: Donderdag 19/08/2021 om 14:00 
Adres: vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering (EA08)
Technologiepark Zwijnaarde 131, 9052 Zwijnaarde
  Lokatie: volledig digitaal, met livestream (uitgezonderd de deliberatie van de examencommissie (cf. COVID19-maatregelen)
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Engels

Curriculum
Chenwei Ma received the M.S degree in electric machine and electric apparatus from the Harbin University of Science and Technology, Harbin, China, in 2015.

Promotor
Frederik De Belie
Xuliang Yao

Examencommissie
prof. Patrick De Baets
Frederik De Belie (EA08)
Xuliang Yao (Harbin Engineering University, China)
Zhenbin Zhang
José Rodríguez
Giacomo Scelba
Arne De Keyser, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA08 - Vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering, Technologiepark Zwijnaarde 131, 9052 Zwijnaarde
E: arndkeys.dekeyser@ugent.be
Jeroen De Kooning

Onderzoeksthema

Synchrone machines met permanente magneetbekrachtiging (PMSM) worden vaak aangewend in takrijke industriële toepassingen. Onder meer verkiest men vaak het aandrijfsysteem met PMSM als motoraandrijving in elektrische voertuigen (EVs) indien hoge energie-efficiëntie, hoge energiedensiteit en dus een klein volume van belang zijn. De eigenschappen van het elektrische aandrijfsysteem hebben een impact op de werking van de EV, en controle voor PMSMs is dan ook een essentieel onderdeel in de studie om de performantie van de EV verder te verbeteren. Onder de vele controle strategieën wordt voorspellende controle, met een intuïtief concept, vaker toegepast in PMSM aandrijvingen. Het voornaam voordeel van voorspellende controle is het expliciete gebruik van een model en/of opgemeten data, en een aanpasbare beslissingsstrategie omtrent de stuurkrachten op basis van een minimalisatie van voorspelde kosten. Bijkomend laat deze controlemethode toe om rekening te houden met systeembeperkingen. De huidige onderzoekstaken voor controle van PMSMs willen een verdere verbetering bekomen op volgende aspecten: de werking in regime, de complexiteit in implementatie, en de robuustheid ten opzichte van variaties in motorparameters. Met dit onderzoekswerk wordt een bijdrage geleverd aan de controle van PMSM met betrekking tot deze onderzoeksvragen via de adaptieve oplossingen die voorspellende controle aanbiedt.


Taal proefschrift
Engels

Documenten