Deze PhD-scriptie behandelt de techno-economische analyse van de implementatie van 5G-netwerken, met de focus op de haalbaarheid en strategische aanbevelingen voor mobiele netwerkoperators (MNO's). Diverse technologieën, waaronder netwerkvirtualisatie, netwerkslicing en edge computing, maken het mogelijk dat 5G-netwerken snelle en betrouwbare mobiele breedbandconnectiviteit bieden. De analyse bestrijkt vijf belangrijke gebieden: haalbaarheid voor verschillende regio's en diensten, kwantificeren van kostenbesparingen door 5G-technologieën, ontwikkelen van kostenallocatiemodellen, identificeren van zakelijke en samenwerkingsmodellen, en bepalen van optimale technologische keuzes en timing voor de implementatie van 5G.
Verschillende gebruiksscenario's, zoals enhanced Mobile Broadband (eMBB) en ultra Reliable and Low Latency communication (URLLC), voor diverse regio's zoals landelijke gebieden, luchtruim en snelwegen worden onderzocht. Specifiek bekijkt dit onderzoek kosteneffectiviteit, potentiële besparingen door netwerkvirtualisatie en edge computing, en kostentoewijzingsstrategieën. Dit resulteert in potentiële zakelijke businessmodellen voor het bieden van 5G-connectiviteit aan vliegtuigen en voertuigen. Bovendien worden technologiekeuzes en timingbeslissingen voor geoptimaliseerde 5G-implementatiestrategieën, waaronder voertuig-naar-infrastructuur (V2I) en voertuig-naar-netwerk (V2N) connectiviteit en MEC-clusteringmodellen geanalyseerd in dit werk.
De ontwikkelde techno-economische modellen kunnen worden aangepast om andere technologieën te evalueren. Toekomstig werk kan het uitbreiden van de analyse naar andere 5G-gebruiksscenario's omvatten, het opnemen van dynamisch verkeer in netwerkslicing, en het evalueren van de sociaaleconomische voordelen en impact op Duurzame Ontwikkelingsdoelen(SDG's). | |