Snelle verstedelijking, gepaard gaande met een groeiende stedelijke bevolking, heeft geleid tot een aanzienlijke toename van het aantal voertuigen in steden wereldwijd. Deze wereldwijde problematiek heeft onderzoekers binnen aanverwante gebieden ertoe aangezet om nieuwe technologieën te onderzoeken om over te gaan naar meer efficiente en aanpasbare transportsystemen. Specifieke aandacht ging hierbij naar het benutten van connectiviteit en autonomie van voertuigen om de efficiëntie en flexibiliteit van transportnetwerken te verbeteren. De toenemende belangstelling voor dit gebied komt voort uit de erkenning dat voertuigen, aangedreven door draadloze communicatietechnologieën (CVs) en met automatiseringsmogelijkheden (CAVs), een groot potentieel hebben als bronnen van waardevolle gegevens en als hulpmiddelen om verkeersonzekerheid te verminderen. In lijn met deze onderzoeksrichting onderzoekt het proefschrift getiteld The Contribution of Connected and Automated Vehicles to Network Traffic de voordelen van deze technologieën, evenals de bijbehorende complexiteiten, en maakt het de weg vrij voor een toekomst waarin CVs en CAVs een cruciale rol spelen in de optimalisatie van stedelijke verkeerssystemen. De resulterende inzichten dragen bij aan ons begrip van hoe deze opkomende technologieën effectief kunnen worden gebruikt om efficiëntere en flexibelere stedelijke transportsystemen te ontwikkelen, vooral tijdens de overgangsfase waarin verschillende niveaus van connectiviteit en automatisering naast elkaar bestaan binnen verkeerssystemen. | |