Met het oog op een toename brandveiligheid en het vermijden van catastrofale schade in tunnelbranden worden Water-based Fixed Fire Fighting Systems (WFFFS), zoals watermistsystemen (WMS) in de meeste lange stadstunnels in China overwogen als middel om een brand te controleren en te onderdrukken. FFFS is evenwel geen traditioneel brandbeveiligingssysteem in de meeste landen als gevolg van de afwezigheid van ontwerprichtlijnen. In WMS heeft 90% van de druppels een diameter van minder dan 500 μm. Het huidige proefschrift zal zich richten op waterdruppels in dat bereik.
Tot op vandaag kunnen slechts een beperkt aantal studies worden gevonden die het gecombineerde effect van WMS en longitudinale ventilatie (LV) verkennen op het gedrag van rook en brand bij tunnelbranden. In onderhavig werk zijn uitgebreide experimenten uitgevoerd in een modeltunnel van 3 m (breed) x 2.2 m (hoog) x 30 m (lang), om de veranderingen in brandvermogen (heat release rate HRR), temperatuur van de rook bij het plafond, rook terugstroom (back-layering BL) en kritische snelheid (CV) te onderzoeken onder verschillende opstellingen van WMS en LV-snelheden. | |