Dit proefschrift beoogt duurzame oplossingen te bieden voor mariene constructietoepassingen door gebruik te maken van 3D printen van beton. Duurzame 3D-printbare mengsels werden ontwikkeld door het bindmiddelgehalte te verlagen, het korrelskelet te wijzigen gebruik makend van gerecycleerde granulaten en ook door gebruik te maken van een laag-CO2, alternatief, calcium sulfoaluminaat (CSA) cement. De uitdagingen in verband met CSA-cement werden aangepakt door het gebruik van een geschikte vertrager en de vervanging met kalksteenpoeder. Vervolgens werd met een tweefasige mengstrategie de hydratatie van een vertraagd CSA-cementmengsel opnieuw op gang gebracht bij de spuitmond/printkop met een statische menger, en werden de tegenstrijdige eisen voor pomp- en verstijvingscontrole geëlimineerd. Ook werd een gedetailleerde kwantitatieve beoordeling van de milieu- en economische effecten van de 3D-printbare mengsels uitgevoerd. Het proefschrift biedt ook een nieuwe aanpak voor het meten van de krimp van cementgebaseerde materialen vanaf het begin van de vervaardiging. De poriënstructuur van 3D-geprinte elementen werd gekwantificeerd samen met de duurzaamheid van 3D-geprinte betonnen elementen die werden blootgesteld aan een marien milieu. De praktische haalbaarheid van de ontwikkelde 3D printbare mengsels werd aangetoond door een 3D geprint golfbrekerelement te realiseren en vervolgens de mechanische en hydraulische prestaties te testen. | |