Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde

Zelfhelend beton met een 3D-geprint ductiel-poreus vasculair netwerk


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Yasmina Shields   Datum: Maandag 15/01/2024 om 17:00 
Adres: vakgroep Bouwkundige Constructies en Bouwmaterialen (EA14)
Technologiepark Zwijnaarde 60, 9052 Zwijnaarde
  Lokatie: auditorium 1, iGent, eerste verdieping, Technologiepark Zwijnaarde 126, 9052 Zwijnaarde
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Engels

Curriculum
Master of Science in Civil Engineering, Drexel University, 2017
Bachelor of Science in Civil Engineering, Drexel University, 2017

Promotor
Kim Van Tittelboom
Nele De Belie
Anthony Jefferson

Examencommissie
prof. Filip De Turck
Kim Van Tittelboom (EA14)
Nele De Belie (EA14)
Anthony Jefferson (Cardiff University, United Kingdom)
Nathan Van Den Bossche
Natalia Mariel Alderete
Jean Marc Tulliani
Diane Gardner

Onderzoeksthema

Zelfhelende materialen bieden de mogelijkheid om materiaalverbruik, kosten en milieueffecten in de bouwindustrie te verminderen en de levensduur van constructies te verhogen. Het herstellen van schade kan duur zijn en conventionele herstelmethoden beperken zich tot oppervlaktebehandelingen die onderliggende of interne schade niet aanpakken. De meeste vasculaire netwerken voor zelfhelende beton in de literatuur zijn bros en brengen problemen met de bouwbaarheid met zich mee. Om het probleem van het produceren en installeren van een bros vasculair netwerk aan te pakken, wordt een nieuw ductiel-poreus netwerk geïntroduceerd, dat meer geschikt is voor grootschalige bouwpraktijken, aangezien dit het mogelijk maakt om langere netwerken te produceren in een kortere tijd en gezien een dergelijk netwerk bestand is tegen het storten van beton. Bij dit netwerktype wordt het helend agens vrijgesteld via openingen, in plaats van te vertrouwen op netwerkbreuk zoals bij traditionele brosse netwerken. Dit netwerktype werd geëvalueerd in termen van duurzaamheid en mechanische proeven, en werd later opgeschaald in een grootschalig proefproject waarbij hoge afdichtingsefficiënties werden bereikt en de impact op het milieu in vergelijking met traditionele reparatietechnieken werd gereduceerd.


Taal proefschrift
Engels

Documenten