Methanol wordt steeds relevanter als alternatieve brandstof voor scheepstoepassingen. Maar, vandaag kan het de diesel die in schepen wordt verbrand niet volledig vervangen. Er is nog steeds een fractie diesel nodig om de verbranding van methanol op gang te brengen. Een bougie kan hier echter verandering in brengen. Traditioneel gaat vonkontsteking niet samen met grotere motoren met een lager toerental als die op klassieke benzine draaien. Methanol daarentegen heeft enkele voordelige eigenschappen die deze uitdaging kunnen overwinnen. Vonkontstekingswerking op methanol is echter enkel getest in motoren met een cilinderinhoud van ongeveer 5 tot 6 liter per cilinder, terwijl scheepsmotoren veel groter kunnen zijn. Om de haalbaarheid te onderzoeken is een virtueel prototype met een cilinderinhoud van 16 liter gebouwd binnen een simulatieomgeving. De simulatieresultaten geven aan dat een dergelijke motor een vergelijkbaar rendement en sterk verlaagde emissies kan bereiken, maar moeite heeft om een vergelijkbaar belastingsbereik te halen in vergelijking met zijn dieseltegenhanger. Verdere ontwikkeling en optimalisatie van het inlaatluchtpad en het injectiesysteem zijn daarom nodig om de toepasbaarheid van een dergelijke motor te verbeteren. | |