Door de meeste pneumatische en hydraulische systemen in vliegtuigen om te bouwen naar elektrisch, wordt het concept van het meer elektrische vliegtuig voorgesteld. Dit vliegtuigsysteem wordt algemeen gezien als de toekomst voor de lucht- en ruimtevaartindustrie om te voldoen aan de stroombehoeften van toenemende elektrische belastingen, het verminderen van vliegtuigemissies, het verbeteren van het brandstofverbruik en het makkelijker maken van onderhoud.
De starter-generator is het kernonderdeel van het systeem voor elektriciteitsproductie in vliegtuigen. De borstelloze technologie, die vandaag courant gebruikt wordt, is essentieel voor het moderne elektriciteitssysteem van vliegtuigen, aangezien gelijkstroommachines met borstels inherente nadelen hebben en niet de steeds grotere behoefte aan elektrische stroom leveren. De meest gebruikte borstelloze generator in vliegtuigen is de synchrone machine met bewikkelde rotor. Deze heeft een hoge betrouwbaarheid dankzij de volledige demagnetisatie bij fouten, door de veldstroom weg te nemen. De roterende diodegelijkrichter en de bewikkelde rotor resulteren echter in een complexere rotor.
In dit proefschrift worden twee alternatieve generatiesystemen voorgesteld en onderzocht: het hybride bekrachtigde brushless DC (BLDC) systeem enerzijds, en het systeem met geschakelde reluctantiemachine en circulatiestroom anderzijds. De twee systemen werden geoptimaliseerd en vergeleken voor de toepassing in de luchtvaart. Deze twee systemen hebben een eenvoudigere configuratie als voordeel omdat de veldwikkeling zich op de stator bevindt in plaats van op de rotor | |