Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek

Generatorsysteem met hybride excitatie voor luchtvaarttoepassingen


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Linnan Sun   Datum: Donderdag 09/06/2022 om 14:00 
Adres: vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering (EA08)
Technologiepark Zwijnaarde 131, 9052 Zwijnaarde
  Lokatie: leslokaal Rudolf E. Richter, gebouw 131 Volta, gelijkvloers, Technologiepark Zwijnaarde 131, 9052 Zwijnaarde
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Engels

Curriculum
Bachelor degree, Nanjing University of Aeronautics and Astronautics, 2016

Promotor
Peter Sergeant
Hendrik Vansompel
Zhuoran Zhang

Examencommissie
prof. dr. Wenying Jiang
Peter Sergeant (EA08)
Hendrik Vansompel (EA08)
Zhuoran Zhang (Nanjing University of Aeronautics and Astronautics, China)
Lieven Vandevelde
Frederik De Belie, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA08 - Vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering, Technologiepark Zwijnaarde 131, 9052 Zwijnaarde
E: frederik.debelie@ugent.be
Chris Gerada
Jiadan Wei
Xuzhen Huang

Onderzoeksthema

Door de meeste pneumatische en hydraulische systemen in vliegtuigen om te bouwen naar elektrisch, wordt het concept van het “meer elektrische vliegtuig” voorgesteld. Dit vliegtuigsysteem wordt algemeen gezien als de toekomst voor de lucht- en ruimtevaartindustrie om te voldoen aan de stroombehoeften van toenemende elektrische belastingen, het verminderen van vliegtuigemissies, het verbeteren van het brandstofverbruik en het makkelijker maken van onderhoud. De starter-generator is het kernonderdeel van het systeem voor elektriciteitsproductie in vliegtuigen. De borstelloze technologie, die vandaag courant gebruikt wordt, is essentieel voor het moderne elektriciteitssysteem van vliegtuigen, aangezien gelijkstroommachines met borstels inherente nadelen hebben en niet de steeds grotere behoefte aan elektrische stroom leveren. De meest gebruikte borstelloze generator in vliegtuigen is de synchrone machine met bewikkelde rotor. Deze heeft een hoge betrouwbaarheid dankzij de volledige demagnetisatie bij fouten, door de veldstroom weg te nemen. De roterende diodegelijkrichter en de bewikkelde rotor resulteren echter in een complexere rotor. In dit proefschrift worden twee alternatieve generatiesystemen voorgesteld en onderzocht: het hybride bekrachtigde “brushless DC” (BLDC) systeem enerzijds, en het systeem met geschakelde reluctantiemachine en circulatiestroom anderzijds. De twee systemen werden geoptimaliseerd en vergeleken voor de toepassing in de luchtvaart. Deze twee systemen hebben een eenvoudigere configuratie als voordeel omdat de veldwikkeling zich op de stator bevindt in plaats van op de rotor


Taal proefschrift
Engels

Documenten