Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek



Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Ayoub Aroua   Datum: Dinsdag 19/12/2023 om 14:30 
Adres: vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering (EA08)
Technologiepark Zwijnaarde 131, 9052 Zwijnaarde
  Lokatie: nog niet bepaald
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Engels

Curriculum
BSc in Electronics, Electric Systems and Automation, obtained from the University of Lille in 2018

MSc in Automatic Control and Electric Systems, major in electrified vehicles, obtained from the University of Lille in 2020

Promotor
Kurt Stockman
Walter L'Homme
Peter Sergeant

Examencommissie
prof. dr. Florence Ossart
Kurt Stockman (EA08)
Walter L'Homme (Université de Lille, Frankrijk)
Peter Sergeant (EA08)
Lieven Vandevelde
Emmanuel Vinot
Theo Hofman
Elena Lomonova

Onderzoeksthema

De auto-industrie moet de ontwikkeling en introductie van elektrische voertuigen sneller dan ooit realiseren om de transportsector op één lijn te brengen met de klimaatdoelstellingen. Het reduceren van de ontwikkelingstijd van elektrische voertuigen wordt een dringende prioriteit. De auto-industrie wordt hierbij uitgedaagd door de toenemende complexiteit en de grote ontwerpruimte van de opkomende geëlektrificeerde aandrijflijnen. De bestaande benaderingen om het ontwerp van componenten aan te pakken, zoals numerieke methoden en eindige-elementenmethodes, computational fluid dynamic, enzovoort, zijn gebaseerd op een gedetailleerd ontwerpproces. Dit leidt tot een grote rekenlast wanneer geprobeerd wordt om ze op systeemniveau toe te passen. Om de vroege ontwikkelingsfasen van elektrische voertuigen te versnellen, zijn nieuwe methodologieën en hulpmiddelen nodig die de verkenning van de ontwerpruimte op systeemniveau ondersteunen. Deze methodologieën moeten het mogelijk maken om verschillende dimensioneringskeuzes van geëlektrificeerde aandrijflijnen te beoordelen, waarbij hun efficiëntie in termen van rekentijd en betrouwbare in termen van energieverbruik op systeemniveau belangrijk zijn. Om deze uitdaging aan te gaan, is dit proefschrift gericht op het ontwikkelen van een schaleringsmethode voor elektromechanische aandrijfsystemen, waardoor onderzoek op systeemniveau van verschillende elektrische voertuigen met verschillende vermogens mogelijk wordt.


Taal proefschrift
Engels

Documenten