In ons dagelijks leven zijn we gelijktijdig blootgesteld aan het geluid en de luchtverontreiniging door wegverkeer. Onze persoonlijke blootstelling wordt bepaald door de plaats van onze woning en ons verplaatsingsgedrag. In een innovatieve aanpak wordt de blootstelling aan geluid in verkeer gebruikt om de blootstelling aan fijn stof tijdens de verplaatsingen te schatten. De experimenten op de fiets meten gelijktijdig Black Carbon, de roetfractie in het fijn stof en geluid. Met de geluidsmetingen kan op een indirecte manier een lokale verkeersdynamiek worden vastgesteld. Versnellende voertuigen produceren meer laagfrequent motorgeluid, bij hoge snelheden is het hoogfrequent rolgeluid van de banden dominant. In ogenblikkelijke modellen worden de indirecte dynamische verkeersparameters gecombineerd met de achtergrondblootstelling en meteorologische gegevens. Deze informatie maakt het mogelijk om de blootstelling aan roet en ultrafijn stof uit te splitsen in een traag variƫrende achtergrondblootstelling en een sterk variƫrende lokale blootstelling. Gelijkaardige technieken gebaseerd op geluidskaarten resulteren in blootstellingmodellen voor Black Carbon in de auto en, in experimentele vorm, ook in de gebouwen. De dagelijkse blootstelling aan Black Carbon kan worden geschat. De technieken kunnen worden toegepast in lokaal beleid (bijvoorbeeld lage blootstellingsroutes voor fietsers) en epidemiologische studies en zullen de kwaliteit van de dienstverlening en de gezondheidsevaluaties verbeteren. | |