Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: toegepaste natuurkunde

Modellering van de persoonlijke blootstelling in ruimte en tijd aan verkeersgerelateerd fijn stof met behulp van geluid als een proxy


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Luc Dekoninck   Datum: Maandag 09/11/2015 om 16:00 
Adres: vakgroep Informatietechnologie (EA05)
Technologiepark Zwijnaarde 15, iGent, 9052 Zwijnaarde
  Lokatie: Auditorium Filmzaal, gebouw Film Plateau (gelijkvloers), Paddenhoek 3, 9000 Gent
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Nederlands

Curriculum
Licentiaat in de natuurkunde, UGEnt, 1990
VAO Milieukunde, Universiteit Antwerpen, 1997

Promotor
Dick Botteldooren
Luc Int Panis

Examencommissie
prof. Patrick De Baets
Dick Botteldooren (EA05)
Luc Int Panis (UHasselt & VITO, Mol)
Aonghus Mc Nabola
Herman Van Langenhove
Timothy Van Renterghem, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA05 - Vakgroep Informatietechnologie, Sint-Pietersnieuwstraat 41,Technologiepark Zwijnaarde 126, 9000;9052 Gent;Zwijnaarde
E: timothy.vanrenterghem@ugent.be
Evi Dons

Onderzoeksthema

In ons dagelijks leven zijn we gelijktijdig blootgesteld aan het geluid en de luchtverontreiniging door wegverkeer. Onze persoonlijke blootstelling wordt bepaald door de plaats van onze woning en ons verplaatsingsgedrag. In een innovatieve aanpak wordt de blootstelling aan geluid in verkeer gebruikt om de blootstelling aan fijn stof tijdens de verplaatsingen te schatten. De experimenten op de fiets meten gelijktijdig Black Carbon, de roetfractie in het fijn stof en geluid. Met de geluidsmetingen kan op een indirecte manier een lokale verkeersdynamiek worden vastgesteld. Versnellende voertuigen produceren meer laagfrequent motorgeluid, bij hoge snelheden is het hoogfrequent rolgeluid van de banden dominant. In ogenblikkelijke modellen worden de indirecte dynamische verkeersparameters gecombineerd met de achtergrondblootstelling en meteorologische gegevens. Deze informatie maakt het mogelijk om de blootstelling aan roet en ultrafijn stof uit te splitsen in een traag variƫrende achtergrondblootstelling en een sterk variƫrende lokale blootstelling. Gelijkaardige technieken gebaseerd op geluidskaarten resulteren in blootstellingmodellen voor Black Carbon in de auto en, in experimentele vorm, ook in de gebouwen. De dagelijkse blootstelling aan Black Carbon kan worden geschat. De technieken kunnen worden toegepast in lokaal beleid (bijvoorbeeld lage blootstellingsroutes voor fietsers) en epidemiologische studies en zullen de kwaliteit van de dienstverlening en de gezondheidsevaluaties verbeteren.


Taal proefschrift
Engels

Documenten