Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek

Een alternatieve methode voor het bepalen van het octaangetal, gebaseerd op druktrillingen, voor brandstoffen lager en hoger dan 100 RON, ten behoeve van de ontwikkeling van een tweedegeneratiebiobrandstof voor vonkontstekingsmotoren


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Tom Robeyn   Datum: Vrijdag 05/07/2024 om 16:00 
Adres: vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering (EA08)
Sint-Pietersnieuwstraat 41, Technicum blok 4,Technologiepark Zwijnaarde 131, 9000;9052 Gent;Zwijnaarde
  Lokatie: auditorium D, eerste verdieping, rechtervleugel, Jozef Plateaustraat 22, 9000 Gent
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Engels

Curriculum
Master of Science in Electromechanical Engineering Technology (ing.) - University of Applied Sciences and Arts Ghent (HOGENT) - 1998
Master of Science in Electromechanical Engineering (ir.) – SIDMAR award - Ghent University - 2000

Promotor
Sebastian Verhelst
Tara Larsson

Examencommissie
prof. Sabine Wittevrongel
Sebastian Verhelst (EA08)
Tara Larsson (EA08)
Michel De Paepe
Roger Sierens
Carlo Beatrice
Marcus Lundgren

Onderzoeksthema

De relevantie van dit werk ligt binnen de bredere context van duurzame transportoplossingen. Hoewel elektrificatie vaak wordt geprezen als een oplossing, blijft een aanzienlijk aantal voertuigen met verbrandingsmotor nog vele jaren in gebruik. Dit doctoraatsonderzoek richtte zich primair op het onderzoeken en ontwikkelen van een tweede-generatie biobrandstofmengsel, afkomstig van houtachtige biomassa . Een aangepaste calculator, gebaseerd op een rekenblad, werd gebruikt om de eigenschappen van verschillende versies van de brandstof te voorspellen en te vergelijken met Europese brandstofnormen en veelbelovende mengsels werden geïdentificeerd met voldoend hoge berekende octaan-waarden. Tijdens dit onderzoek werd een alternatieve methode ontwikkeld om het Research Octane Number (RON) van brandstoffen te beoordelen, gebaseerd op het meten van de typische drukfluctuaties die gepaard gaan met klop. Ten opzichte van de traditionele methoden toonde deze methode een verbeterde capaciteit om brandstoffen te evalueren die RON 100 overschrijden. De verkregen resultaten markeren een belangrijke stap naar modernisering van octaan-kwantificatie, een proces dat bijna een eeuw oud is. Dit proof-of-concept baant de weg voor het gebruik van productiemotoren om zowel traditionele als nieuwe brandstoffen te evalueren onder echte verbrandingsomstandigheden, waardoor een nauwkeuriger beeld wordt verkregen van het gedrag van brandstoffen in wegtoepassingen.


Taal proefschrift
Engels

Documenten