Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen

Creatie, compressie en visualisatie van grote textuurdatasets in ware tijd


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Charles-Frederik Hollemeersch   Datum: Woensdag 11/01/2012 om 17:00 
Adres: ()
, null null
  Lokatie: auditorium P Jozef Plateau, gelijkvloers, Jozef Plateaustraat 22, 9000 Gent
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Nederlands

Curriculum
Licentiaat Informatica, Universiteit Gent, juli 2004

Promotor
Rik Van de Walle
Peter Lambert

Examencommissie
em. prof. Daniƫl De Zutter
Rik Van de Walle (EA06)
Peter Lambert (EA06)
Wesley De Neve
Sidharta Gautama
Adrian Munteanu
Bert Van Semmertier
Bart Dhoedt, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA05 - Vakgroep Informatietechnologie, Technologiepark Zwijnaarde 126, 9052 Zwijnaarde
E: bart.dhoedt@ugent.be

Onderzoeksthema

Grafisch intensieve applicaties zijn voor vele mensen een onderdeel van het dagelijks leven geworden. Jongeren die een computerspel spelen, bestuurders die GPS-kaarten gebruiken, en piloten die gebruik maken van trainingssimulaties zijn slechts enkele voorbeelden. Al deze applicaties hebben nood aan kwaliteitsvolle computer-grafieken die in ware tijd weergegeven worden. In deze context onderzoekt dit proefschrift problemen rond grote textuurdatasets. Deze datasets zijn nuttig voor vele toepassingen, maar stellen zware eisen aan de computer. Door innovatieve, technologische oplossingen toe te passen, wordt in dit proefschrift onderzocht, hoe dergelijke visualisaties toch mogelijk gemaakt kunnen worden. Een eerste oplossing die onderzocht wordt, is hoe door middel van compressie meer textuurdata in het computergeheugen kan gepast worden. De voorgestelde techniek beperkt niet enkel het geheugenverbruik, maar laat ook filtering van de pixels toe. Dit zorgt er voor dat de gegenereerde grafieken van hoogstaande kwaliteit zijn. Een tweede aspect dat onderzocht wordt, is hoe een grote dataset gevisualiseerd kan worden. Hiervoor wordt de dataset in kleine delen gesplitst waarbij enkel de zichtbare delen in het computergeheugen geplaatst worden. Welke delen in het geheugen horen, wordt dan bij elk nieuw beeld dynamisch aangepast. Een laatste aspect dat onderzocht wordt, is hoe een dergelijke dataset op een efficiƫnte manier kan aangemaakt en bewerkt worden door de gebruiker. De ontwikkelde systemen maken het mogelijk tientallen gigapixels aan textuurdata te verwerken in ware tijd


Taal proefschrift
Engels

Documenten