Grafisch intensieve applicaties zijn voor vele mensen een onderdeel van het dagelijks leven geworden. Jongeren die een computerspel spelen, bestuurders die GPS-kaarten gebruiken, en piloten die gebruik maken van trainingssimulaties zijn slechts enkele voorbeelden. Al deze applicaties hebben nood aan kwaliteitsvolle computer-grafieken die in ware tijd weergegeven worden.
In deze context onderzoekt dit proefschrift problemen rond grote textuurdatasets. Deze datasets zijn nuttig voor vele toepassingen, maar stellen zware eisen aan de computer. Door innovatieve, technologische oplossingen toe te passen, wordt in dit proefschrift onderzocht, hoe dergelijke visualisaties toch mogelijk gemaakt kunnen worden.
Een eerste oplossing die onderzocht wordt, is hoe door middel van compressie meer textuurdata in het computergeheugen kan gepast worden. De voorgestelde techniek beperkt niet enkel het geheugenverbruik, maar laat ook filtering van de pixels toe. Dit zorgt er voor dat de gegenereerde grafieken van hoogstaande kwaliteit zijn.
Een tweede aspect dat onderzocht wordt, is hoe een grote dataset gevisualiseerd kan worden. Hiervoor wordt de dataset in kleine delen gesplitst waarbij enkel de zichtbare delen in het computergeheugen geplaatst worden. Welke delen in het geheugen horen, wordt dan bij elk nieuw beeld dynamisch aangepast.
Een laatste aspect dat onderzocht wordt, is hoe een dergelijke dataset op een efficiƫnte manier kan aangemaakt en bewerkt worden door de gebruiker. De ontwikkelde systemen maken het mogelijk tientallen gigapixels aan textuurdata te verwerken in ware tijd | |