Vooraleer GPS navigatiesystemen en online routeringsapplicaties gemeengoed werden, waren papieren kaarten het enige hulpmiddel om de beste route tussen twee locaties te vinden. Dit kon een heel tijdrovende bezigheid zijn. Om digitaal in een heel korte tijd de beste route te bepalen, dienden een aantal snelle kortste pad algoritmen voor transportnetwerken ontwikkeld te worden. Deze algoritmen gaan op zoek naar de kortste, de snelste of de meest betrouwbare route, of naar een route
die tegelijkertijd kort, snel en betrouwbaar is. Dit betekent dat er meerdere kostentypes zouden gemodelleerd moeten worden in het netwerk. Doordat sommige transportmodi hun maximale capaciteit quasi bereikt hebben, wordt multimodaal transport gezien als een waardevol alternatief om de bestemming te bereiken. Dit wordt gedefinieerd als die vorm van transport waarbij meer dan ´e´en vervoersmiddel gebruikt wordt tijdens eenzelfde trip.
Deze dissertatie stelt vernieuwend onderzoek voor over het zoeken naar kortste paden in multimodale netwerken (voor zowel personen- als vrachtvervoer). Er wordt hierbij op verschillende fronten gewerkt. Eerst wordt een flexibel multimodaal netwerkmodel ontwikkeld. Vervolgens kijken we naar de routeringsalgoritmen. Er wordt onderzocht hoe een aantal van deze algoritmen versneld kunnen worden. Daarnaast bestuderen we alternatieve kostenstructuren en worden er algoritmen ontwikkeld die hiermee overweg kunnen. | |