Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen

Innovatieve algoritmes voor de planning en routering van multimodaal transport


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Sofie Demeyer   Datum: Donderdag 18/04/2013 om 17:00 
Adres: ()
, null null
  Lokatie: auditorium D, eerste verdieping, rechtervleugel, Jozef Plateaustraat 22, 9000 Gent
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Nederlands

Curriculum
Kandidatuur Burgerlijk Ingenieur, Universiteit Gent, 2003
Burgerlijk Ingenieur in de Computerwetenschappen/Master in de Ingenieurswetenschappen: Computerwetenschappen, Universiteit Gent, 2006

Promotor
Mario Pickavet
Pieter Audenaert

Examencommissie
em. prof. Hendrik Van Landeghem
Mario Pickavet (EA05)
Pieter Audenaert (EA05)
Tom Michoel
Steven Logghe
Veerle Fack
Didier Colle
Piet Demeester, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA05 - Vakgroep Informatietechnologie, Technologiepark Zwijnaarde 126, 9052 Zwijnaarde
E: piet.demeester@ugent.be

Onderzoeksthema

Vooraleer GPS navigatiesystemen en online routeringsapplicaties gemeengoed werden, waren papieren kaarten het enige hulpmiddel om de beste route tussen twee locaties te vinden. Dit kon een heel tijdrovende bezigheid zijn. Om digitaal in een heel korte tijd de beste route te bepalen, dienden een aantal snelle kortste pad algoritmen voor transportnetwerken ontwikkeld te worden. Deze algoritmen gaan op zoek naar de kortste, de snelste of de meest betrouwbare route, of naar een route die tegelijkertijd kort, snel en betrouwbaar is. Dit betekent dat er meerdere kostentypes zouden gemodelleerd moeten worden in het netwerk. Doordat sommige transportmodi hun maximale capaciteit quasi bereikt hebben, wordt multimodaal transport gezien als een waardevol alternatief om de bestemming te bereiken. Dit wordt gedefinieerd als die vorm van transport waarbij meer dan ´e´en vervoersmiddel gebruikt wordt tijdens eenzelfde trip. Deze dissertatie stelt vernieuwend onderzoek voor over het zoeken naar kortste paden in multimodale netwerken (voor zowel personen- als vrachtvervoer). Er wordt hierbij op verschillende fronten gewerkt. Eerst wordt een flexibel multimodaal netwerkmodel ontwikkeld. Vervolgens kijken we naar de routeringsalgoritmen. Er wordt onderzocht hoe een aantal van deze algoritmen versneld kunnen worden. Daarnaast bestuderen we alternatieve kostenstructuren en worden er algoritmen ontwikkeld die hiermee overweg kunnen.


Taal proefschrift
Engels

Documenten