In de olie industrie wordt vaak gebruik gemaakt van schroefkoppelingen voor het verbinden van buizen. Onder invloed van een wisselende belasting kunnen in deze koppelingen scheurtjes ontstaan en op termijn een lek veroorzaken.
Doel van dit werk is een beter inzicht te verschaffen in dit vermoeiingsgedrag en de invloed van bepaalde ontwerpen op de levensduur van een koppeling in te schatten.
Het onderzoek gebeurt door een combinatie van computersimulaties en experimenten. De simulaties worden uitgevoerd met een nieuw ontwikkeld parametrisch model. Meer dan honderd experimenten zijn uitgevoerd op koppelingen van verschillende groottes en in verschillende opstellingen. Hierbij is bijzondere aandacht besteed aan de gebruikte meettechnieken. Voor het uitvoeren van grootschalige testen is een resonantievermoeiingsmachine ontwikkeld.
De resultaten van de computersimulaties en de experimenten worden gecombineerd in een schade-evolutie model. Hiermee kunnen de experimenteel geobserveerde trends verklaard worden. De algemeen aanvaarde onderstelling dat de tandkrachtverdeling over een schroefkoppeling een maat kan zijn voor diens vermoeiingslevensduur, blijkt onnauwkeurig te zijn. Uit de analyse van verschillende ontwerpen blijkt dat best een combinatie van ontwerpmodificaties gebruikt wordt wanneer een nieuwe schroefkoppeling ontwikkeld wordt.
| |