Door de opmars van het internet schieten nieuwe onlinediensten als paddenstoelen uit de grond. Als gevolg hiervan krijgen gebruikers te kampen met het probleem van overaanbod: hoewel een overvloed aan informatie beschikbaar is, is het dikwijls moeilijk om de meest nuttige en relevante informatie terug te vinden. Dit probleem kan verholpen worden met aanbevelingssystemen. Aanbevelingssystemen geven gebruikers persoonlijke suggesties op basis van hun voorkeuren en optimaliseren zo het nut en de gebruiksvriendelijkheid van onlinediensten. Het eerste deel van dit doctoraatsproefschrift focust op aanbevelingssystemen. Meer specifiek worden aanbevelingssystemen geƫvalueerd vanuit het standpunt van de gebruiker op basis van verschillende kwalitatieve aspecten en wordt de uitbreiding naar aanbevelingen voor groepen onderzocht.
Maar het inhoudelijke en de functionaliteit zijn niet langer de enige aspecten waarop onlinediensten zich differentiƫren. De ervaring die de gebruiker heeft bij zo'n dienst wordt een belangrijke factor in het ontwerp, de ontwikkeling, en het optimalisatieproces. Het kwantificeren van de gebruikerservaring of Quality of Experience (QoE) blijft echter een uitdaging, zeker voor mobiele media. Het tweede deel van dit doctoraatsproefschrift focust daarom op de analyse van de QoE. De QoE bij mobiel video kijken wordt gemodelleerd via experimenten in een laboratorium omgeving alsook in een realistische gebruikersomgeving.
| |