Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek

Numerieke studie van rookafvoer bij brand in grote complexe gebouwen


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Nele Tilley   Datum: Dinsdag 29/11/2011 om 17:00 
Adres: ()
, null null
  Lokatie: auditorium E, eerste verdieping, Jozef Plateaustraat 22, 9000 Gent
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Nederlands

Curriculum
Master of Science in Engineering - Burgerlijk Ingenieur Werktuigkunde-Elektrotechniek

Promotor
Bart Merci

Examencommissie
prof. Rik Van de Walle
Bart Merci (EA14)
Jan Vierendeels, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA03 - Vakgroep Mechanica van Stroming, Warmte en Verbranding, Sint-Pietersnieuwstraat 41, 9000 Gent
E: michiel.ronsse@ugent.be
Pieter Rauwoens
Emmanuel Annerel
Arnaud Trouvé
Stephen Welch
Christian Gryspeert

Onderzoeksthema

Wanneer brand uitbreekt in complexe gebouwen met binnenin een grote open ruimte, kan de gevormde rook zich doorheen die hele ruimte verspreiden. Om dit tegen te gaan, worden rookafvoersystemen geïnstalleerd. In het bijzonder in grote atria – denk aan een winkelcentrum of hotellobby – en grote gesloten parkeergarages is een dergelijk systeem essentieel voor de brandveiligheid. Voor het ontwerp van ventilatiesystemen wordt vaak een beroep gedaan op bestaande formules. Deze zijn echter niet altijd toereikend. Voor parkeergarages zijn geen formules beschikbaar, en worden formules gebruikt die ontwikkeld werden voor tunnels. In atria worden formules gebruikt die opgesteld zijn op basis van kleinschalige modellen en met beperkte geldigheid. Het is de vraag in hoeverre die formules bruikbaar zijn. Op deze vraag wordt in dit werk een antwoord gegeven. Gebruikmakend van computermodellen die de brand en rookbeweging simuleren, worden zowel in parkeergarages als in atria honderden simulaties verricht, waarbij een aantal verschillende parametervariaties – zoals het brandvermogen en de afmetingen van de ruimte – bestudeerd worden. Op basis van deze simulaties wordt ten eerste aangetoond dat kleinschalige experimenten onder bepaalde voorwaarden representatief zijn voor reële configuraties. Daarnaast worden ook nieuwe formules opgesteld voor het ontwerp van de rookafvoersystemen in parkeergarages en atria.


Taal proefschrift
Engels

Documenten