Wanneer brand uitbreekt in complexe gebouwen met binnenin een grote open ruimte, kan de gevormde rook zich doorheen die hele ruimte verspreiden. Om dit tegen te gaan, worden rookafvoersystemen geïnstalleerd.
In het bijzonder in grote atria denk aan een winkelcentrum of hotellobby en grote gesloten parkeergarages is een dergelijk systeem essentieel voor de brandveiligheid.
Voor het ontwerp van ventilatiesystemen wordt vaak een beroep gedaan op bestaande formules. Deze zijn echter niet altijd toereikend. Voor parkeergarages zijn geen formules beschikbaar, en worden formules gebruikt die ontwikkeld werden voor tunnels. In atria worden formules gebruikt die opgesteld zijn op basis van kleinschalige modellen en met beperkte geldigheid. Het is de vraag in hoeverre die formules bruikbaar zijn.
Op deze vraag wordt in dit werk een antwoord gegeven. Gebruikmakend van computermodellen die de brand en rookbeweging simuleren, worden zowel in parkeergarages als in atria honderden simulaties verricht, waarbij een aantal verschillende parametervariaties zoals het brandvermogen en de afmetingen van de ruimte bestudeerd worden. Op basis van deze simulaties wordt ten eerste aangetoond dat kleinschalige experimenten onder bepaalde voorwaarden representatief zijn voor reële configuraties. Daarnaast worden ook nieuwe formules opgesteld voor het ontwerp van de rookafvoersystemen in parkeergarages en atria. | |