Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde

Experimentele studie van het hydrodynamische gedrag van een natuurvriendelijke oeverbescherming belast door scheepsgolven in een beperkte, niet-tijgebonden waterweg


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Sieglien De Roo   Datum: Vrijdag 27/09/2013 om 17:00 
Adres: vakgroep Civiele Techniek (EA15)
Technologiepark Zwijnaarde 904, 9052 Zwijnaarde
  Lokatie: auditorium I van het Plateaugebouw, faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, Jozef Plateaustraat 22, 9000 Gent
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Nederlands

Curriculum
Universiteit Gent, 2007, Master in de bio-ingenieurswetenschappen: land- en bosbeheer
Katholieke Universiteit Leuven, Vrije Universiteit Brussel, 2008, Master of Science in Water Resources Engineering

Promotor
Peter Troch

Examencommissie
em. prof. Luc Taerwe
Peter Troch (EA15)
Julien De Rouck
Geert De Schutter
Tom De Mulder, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA15 - Vakgroep Civiele Techniek, Sint-Pietersnieuwstraat 41, 9000 Gent
E: tomfo.demulder@ugent.be
Marc Vantorre
Stijn Temmerman

Onderzoeksthema

De binnenvaart heeft de kleinste ecologische voetafdruk, en transporteert goederen veel efficiënter dan een trein of vrachtwagen. Een varend schip oefent echter ook druk uit op (de omgeving van) de waterweg door zijn geïnduceerde golf- en stromingsbelastingen. Deze impact dient geminimaliseerd te worden op een zo goed mogelijke manier. Hiervoor geniet het gebruik van een natuurvriendelijke oeverbescherming (NVO) de voorkeur. Zo'n structuur beoogt immers de integratie van zowel technische als ecologische oeverfuncties. Indien weinig ruimte voorhanden is rond een bevaarbare waterweg, bestaat een NVO meestal uit een vooroeververdediging, een achterliggende plasberm en een bijkomende verdediging van de natuurlijke oever. Dit NVO-type vormt de focus van het doctoraal onderzoek. Voor deze experimentele studie werden 2 meetopstellingen ontwikkeld en geïnstalleerd langs de Leie, een Europese standaard CEMT-IV waterweg. Enerzijds is zo het algemene scheepsgolfklimaat gekarakteriseerd, dat zorgt voor de hydrodynamische aanval op de oeverbescherming. Anderzijds is de hydro- en sedimentdynamische respons van verschillende configuraties van dit NVO-type begroot in een energetisch scheepsgolfklimaat. Daarnaast werd gemonitord of de tweeledige golfdempende configuratie van dit NVO-type afdoende bescherming biedt tegen oeverfaling en –erosie. Combinatie van deze onderzoeksthema’s resulteerde in de technische evaluatie van dit NVO-type voor de randvoorwaarden beperkte waterweg en drukke scheepvaart.


Taal proefschrift
Engels

Documenten