In dit doctoraat bestuderen wij situaties waarbij klanten aankomen en wachten totdat ze bediend worden door een bedieningsentiteit die klanten in groep kan bedienen. Mensen (klanten) die wachten op een lift (bedieningsentiteit) kan men beschouwen als een schoolvoorbeeld. Andere voorbeelden situeren zich vooral in transport- en productieprocessen en in de telecommunicatie. Bij kwaliteitscontrole bijvoorbeeld, worden producten (klanten) vaak in groep getest (bediening). Daarnaast worden in diverse netwerken pakketten (klanten) gegroepeerd vooraleer verstuurd te worden over het netwerk (bediening).
Een inherent aspect van groepsbediening is dat eenmaal bediening gestart is, er geen nieuwe klanten meer aan de bediening kunnen toegevoegd worden. Zo zullen mensen die aankomen wanneer de lift vertrokken is, moeten wachten totdat de lift de inzittende mensen naar hun gewenste verdieping gebracht heeft en teruggekomen is. Daarom is het nodig een beslissing te nemen wanneer de bedieningsentiteit beschikbaar is en er minder klanten aanwezig zijn dan er in principe bediend kunnen worden. Deze beslissing wordt bedieningspolitiek genoemd.
De bedoeling van dit doctoraat is om een uitgebreid spectrum van performantiematen, zoals gemiddeld aantal wachtende klanten en hun wachttijd, te berekenen waarmee een brede waaier van situaties met groepsbediening kunnen geëvalueerd worden en waarmee men in staat is een efficiënte bedieningspolitiek te selecteren. | |