Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde

Hydrodynamische modellering van golfinteracties met zeedijken op ondiepe voorlanden: een systematische benadering met fysische en numerieke modellering


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Vincent Gruwez   Datum: Maandag 28/06/2021 om 17:00 
Adres: vakgroep Civiele Techniek (EA15)
Technologiepark Zwijnaarde 60, 9052 Zwijnaarde
  Lokatie: auditorium P Jozef Plateau, gelijkvloers, Jozef Plateaustraat 22, 9000 Gent
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Engels

Curriculum
Burgerlijk bouwkundig ingenieur - Master in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde, Universiteit Gent, 2008

Promotor
Peter Troch
Andreas Kortenhaus

Examencommissie
ereprof. Ronny Verhoeven
Peter Troch (EA15)
Andreas Kortenhaus (EA15)
Tom De Mulder, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA15 - Vakgroep Civiele Techniek, Sint-Pietersnieuwstraat 41, 9000 Gent
E: tomfo.demulder@ugent.be
Adam Bezuijen
Bas Hofland
Giorgio Bellotti
Corrado Altomare

Onderzoeksthema

Laaggelegen stedelijke kustgebieden worden almaar kwetsbaarder voor overstromingsrisico's als gevolg van de toenemende zeespiegelstijging door de klimaatsverandering. De Belgische kust vormt hierop geen uitzondering, en wordt gekenmerkt door een hybride strand-dijk kustverdedigingssysteem dat hoogbouw op de dijkkruin en het achterliggende land beschermt tegen overstromingen. Dit kustverdedigingssysteem bestaat uit een steile zeedijk met een hoog voorliggend strand of - kort gezegd - een zeedijk op een ondiep voorland. Omwille van de complexe processen die golfinteracties (golfoverslag en -impact) met zeedijken op ondiepe voorlanden typeren, behoort hydrodynamische modellering tot de ontwerpmethodiek van dergelijke constructies. Deze bestaat uit: (1) fysische modellering (schaalmodelproeven) en afgeleide empirische voorspellingsmodellen, en (2) numerieke modellering. Meer dan 400 proeven werden uitgevoerd in een golfgoot volgens de nieuwste technieken, die vervolgens gebruikt werden om diverse voorspellingsformules af te leiden, te verbeteren of te verifiëren. De numerieke modellering bestond uit een gedetailleerde validatie van vloeistofdynamica computersimulaties met grootschalige golfgootproeven en een doorgedreven vergelijking met andere courant in de ingenieurspraktijk toegepaste computermodellen. Dit proefschrift levert hiermee een significante bijdrage tot de verbetering van ontwerprichtlijnen en toetsmethodieken van de kustveiligheid voor het specifieke geval van een zeedijk op een ondiep voorland, zodat onnodig conservatisme of catastrofale onderschatting verder wordt vermeden.


Taal proefschrift
Engels

Documenten