Titanium biedt een uitstekende combinatie van hoge sterkte, laag gewicht, vervormbaarheid en corrosiebestendigheid. Titanium wordt onder meer gebruikt voor vliegtuigmotoren, ruimtevaarttoepassingen, medische apparatuur, onderdelen van chemische installaties en sportuitrusting. In al deze toepassingen kan de vervormingssnelheid hoog oplopen tijdens het productieproces, tijdens normaal gebruik of tijdens ongevallen. Daarom is een diepgaand begrip van het materiaalgedrag bij stootbelasting essentieel.
Het doel van dit doctoraat is de karakterisering van het gedrag van titanium bij een impact belasting. Hiervoor werden verschillende experimentele technieken ontwikkeld. Zo werd een zogenaamde torsional split Hopkinson bar opstelling ontworpen en gebouwd. Daarbij werd veel aandacht besteed aan een juiste interpretatie van de experimentele resultaten. Met deze 10 meter lange opstelling is het mogelijk om proefstukjes te onderwerpen aan een zeer hoge vervormingssnelheid. Achteraf, werd het beproefde materiaal onderworpen aan een onderzoek met optische en elektronenmicroscopen. Hierdoor werd inzicht verkregen in de vervormings- en breukmechanismen. Naast de experimentele studie werd aan modellen gewerkt om het materiaalgedrag te voorspellen met behulp van computer simulaties. De experimentele resultaten en simulaties werden nauwkeurig met elkaar vergeleken. In de meeste gevallen werd een goede overeenkomst bekomen. | |