Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde

Reductie van golfoverslag door en golfkrachten op stormmuurtjes en promenades bovenaan gladde dijken. Een experimenteel onderzoek


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Koen Van Doorslaer   Datum: Woensdag 19/12/2018 om 17:00 
Adres: vakgroep Civiele Techniek (EA15)
Technologiepark Zwijnaarde 60, 9052 Zwijnaarde
  Lokatie: auditorium 1, iGent, eerste verdieping, Technologiepark Zwijnaarde 126, 9052 Zwijnaarde
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Nederlands

Curriculum
burgerlijk bouwkundig ingenieur, Ghent University, 2008

Promotor
Andreas Kortenhaus
Julien De Rouck

Examencommissie
em. prof. Luc Taerwe
Andreas Kortenhaus (EA15)
Julien De Rouck (EA15)
Peter Troch, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA15 - Vakgroep Civiele Techniek, Technologiepark Zwijnaarde 60, 9052 Zwijnaarde
E: peter.troch@ugent.be
Mia Loccufier
Corrado Altomare
Hadewych Verhaeghe
Jentsje van der Meer
Leopoldo Franco

Onderzoeksthema

De toenemende kans op zeespiegelstijging en verhoogde intensiteit van superstormen toont het belang aan van een degelijk ontwerpen kustlijn, waarvan – zeker in België – zeedijken een cruciaal onderdeel uitmaken. Doorheen de jaren werd veel onderzoek uitgevoerd naar golfoverslag over dijken, waarbij de focus in dit onderzoek ligt op hoe deze golfoverslag gereduceerd kan worden zonder al te veel ruimtelijke aanpassingen. Voorbeelden van deze ‘golfoverslag reducerende maatregelen’ zijn een stormmuurtje, een parapet, een promenade met stormmuurtje, of een stilling wave basin. Hierbij werd zowel aandacht besteed voor geometrisch hydraulisch ontwerp als voor structureel ontwerp. Middels een zeer uitgebreid proefprogramma (meer dan 1100 golfgoot proeven uitgevoerd in 3 verschillende laboratoria) werd golfoverslag opgemeten over een verschillend aantal geometrieën, waaruit voor elke van deze overslag reducerende maatregelen een reductiefactor bepaald werd. Hiermee kan nu – binnen de randvoorwaarden van de opgestelde dataset – de golfoverslag berekend worden over een aangepaste kruin, of kan een kruin aangepast worden om te voldoen aan een bepaalde gewenste ontwerpconditie. Doordat in dit doctoraatsonderzoek ook krachten opgemeten werden, is men nu ook in staat om het structurele ontwerp te maken zodat de overslagreducerende maatregelen bestand blijven tegen de hydraulische condities waaraan ze tijdens hun levensduur blootgesteld worden


Taal proefschrift
Engels

Documenten