Doctorandus | Publieke verdediging |
Naam: | Joachim Demuynck | Datum: | Maandag 17/12/2012 om 16:00 | |
Adres: | () , null null |
Lokatie: | auditorium D, eerste verdieping, rechtervleugel, Jozef Plateaustraat 22, 9000 Gent | |
Contact FEA: | info.ea@ugent.be | Taal: | Nederlands |
Curriculum | ||
Burgerlijk ingenieur werktuigkunde-elektrotechniek, UGent, 2008 |
Promotor |
Sebastian Verhelst |
Michel De Paepe |
Examencommissie |
prof. Rik Van de Walle |
Sebastian Verhelst (EA08) |
Michel De Paepe (EA08) |
Roger Sierens, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA08 - Vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering, Technologiepark Zwijnaarde 131, 9052 Zwijnaarde
E: roger.sierens@ugent.be |
Bart Merci |
Diederik Depla |
Kam Chana |
L.M.T. (Bart) Somers |
Onderzoeksthema | |
Simulatiecodes van verbrandingsmotoren zijn een onmisbare ontwikkelingstool geworden. Het sub-model dat de warmteverliezen naar de wand berekent is daar een zeer belangrijk onderdeel van. Ondanks het feit dat het een zeer belangrijk model is, toont de literatuur aan dat de bestaande modellen in de afgelopen jaren niet mee geƫvolueerd zijn met de sterke ontwikkeling in motortechnologieƫn en brandstoffen. Dit doctoraat verrichtte daarom onderzoek naar de warmteverliezen in verbrandingsmotoren. Daarbij werd er gefocust op het bestuderen van het effect van verschillende alternatieve brandstoffen. Om modelvoorspellingen te kunnen valideren waren nauwkeurige warmteverliesmetingen in een motor nodig. Als een eerste stap werd tijdens het onderzoek dan ook veel aandacht besteed aan het uitdenken van een nauwkeurige meetmethodologie. Dit resulteerde in een unieke database van warmteverliesmetingen. In een tweede stap werd een nieuw warmteoverdrachtsmodel voorgesteld en gevalideerd op basis van de bekomen meetset. De resultaten van het werk tonen aan dat het nieuwe model beter de fysische oorzaken van een wijziging in het warmteverlies in een motor beschrijft. |
Taal proefschrift | |
Engels |
Documenten |