Door het uitsterven van de brandstofreserves moeten wereldwijd nieuwe olie- en gasvelden in steeds uitdagender gebieden aangesproken worden. In sommige omstandigheden (bvb. landverschuivingen, aardbevingen) kunnen transportpijpleidingen extreem vervormd worden. Dit kan leiden tot het falen van de omtreklassen tussen verschillende pijpleidingsecties, die onvermijdelijk lasfouten vertonen. Een dergelijk falen betekent een ramp voor mens en milieu.
Dit werk heeft twee doelen. Enerzijds worden technieken op punt gesteld voor de experimentele en numerieke bepaling van de toelaatbare vervorming van een omtreklas. Anderzijds worden de ontwikkelde technieken gebruikt in een studie om de invloed van materiaalgedrag op toelaatbare vervormingen te bestuderen.
Een numeriek model werd ontwikkeld, waarin het mogelijk is de belangrijkste invloedsparameters naar keuze in te stellen en te variëren. De numerieke resultaten werden bevestigd door klein- en middenschalige proeven op omtreklassen van pijpleidingen. Deze proeven werden uitgevoerd met innovatieve meet- en analysetechnieken.
De resultaten van de numerieke simulaties tonen aan dat huidige analysemethodes de invloed van het materiaalgedrag van het pijpleidingstaal onderschatten. Dit kan leiden tot inschattingsfouten van 30% op de toelaatbare vervorming van de pijpleiding. Een nieuw model voor materiaalgedrag werd ontwikkeld. Analyses op basis van dit model reduceerden deze grote fouten aanzienlijk. | |