Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek

Experimentele studie van de belasting en vervorming van quasistarre en vervormbare objecten bij verticale waterintrede


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Diederik Van Nuffel   Datum: Woensdag 07/05/2014 om 18:00 
Adres: ()
, null null
  Lokatie: Academieraadzaal (Aula), Voldersstraat 9, 9000 Gent
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Nederlands

Curriculum
Bachelor in de Ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek, Universiteit Gent, 2007
Master in de Ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek, Universiteit Gent, 2009

Promotor
Wim Van Paepegem
Ives De Baere

Examencommissie
em. prof. Luc Taerwe
Wim Van Paepegem (EA11)
Ives De Baere (EA11)
Julien De Rouck, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA15 - Vakgroep Civiele Techniek, Technologiepark Zwijnaarde 60, 9052 Zwijnaarde
E: julien.derouck@ugent.be
Peter Troch
Steve Vanlanduit
Stefan Schimmels
Jens Peter Kofoed

Onderzoeksthema

Golfimpact is een gekend probleem in de scheepvaart en offshore industrie, beter bekend onder de term slamming. Dit fenomeen gaat typisch gepaard met zeer grote lokale drukken en krachten waarvan de maximale waarden, dewelke belangrijk zijn voor het design van maritieme structuren, tot op heden nog niet precies gekend zijn. Verschillende gekende schadegevallen illustreren immers dat de huidige designcriteria in enkele extreme gevallen de slammingkrachten onderschatten. Experimenteel onderzoek vormt de basis voor het inschatten van deze maximale krachten. In dit doctoraat wordt op laboschaal experimenteel onderzoek verricht naar de maximale drukken, krachten en vervormingen die gepaard gaan met de verticale waterintrede (bodemslamming) van quasi-starre en vervormbare cilindervormige en platte testobjecten. In het bijzonder wordt ook de invloed van de vervormbaarheid op de maximale slammingdrukken en -krachten onderzocht. Het kon worden vastgesteld dat voor de testobjecten met een grote vervormbaarheid opmerkelijk lagere drukken en krachten optreden. Dit is voornamelijk doordat een deel van de impactenergie door die vervormbaarheid wordt geabsorbeerd en dus als het ware een verzachting van de impact optreedt.


Taal proefschrift
Engels

Documenten