Ondanks voortdurende inspanningen bieden informatiesystemen in het domein van de architectuur nog steeds onvoldoende ondersteuning aan ontwerpers bij hun creatieve denkproces. Deze gebrekkige ondersteuning blijkt in hoofdzaak veroorzaakt te worden doordat informatiesystemen niet in staat zijn om beschreven informatie zelfstandig te interpreteren. Daardoor ontstaat een discrepantie tussen de wijze waarop ontwerpers denken en deze waarop informatiesystemen informatie aanbieden. Dit proefschrift start met een overzicht van bestaande theorieën over denkprocessen in het architectuurontwerp die deze problematiek zouden kunnen verklaren. Dit wordt gerelateerd aan theorieën van menselijke kennis. Dit omvat onder meer aspecten van analoog redeneren, de vorming van theorieën en kennis, en experimenteren. Uit deze analyse blijkt de centrale rol van abductie, in combinatie met deductie en inductie, in het aspect 'interpretatie'. Omdat dit type van redeneren moeilijk te simuleren is in een informatiesysteem, blijft de ondersteuning van het architecturaal ontwerpproces beperkt. Informatiesystemen bieden dus in de eerste plaats omgevingen aan om in te experimenteren of alternatieven in uit te testen. Met behulp van recente semantisch web technologieën kunnen echter wel enkele belangrijke verbeteringen gemaakt worden aan deze ondersteuning in de vorm van een verbeterd informatiebeheer. | |