Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde

De vermoeiingssterkte van gelaste buisverbindingen voor bruggen verbeteren dankzij diafragmaverstijving


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Dries Stael   Datum: Vrijdag 27/06/2014 om 16:00 
Adres: vakgroep Civiele Techniek (EA15)
Technologiepark Zwijnaarde 904, 9052 Zwijnaarde
  Lokatie: vergaderzaal 3.1 Edgar Blancquaert, Het Pand, derde verdieping, Onderbergen 1, 9000 Gent
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Nederlands

Curriculum
Master of Science in de Ingenieurswetenschappen: Bouwkunde, Universiteit Gent, 2009

Promotor
Hans De Backer
Philippe Van Bogaert

Examencommissie
em. prof. Luc Taerwe
Hans De Backer (EA15)
Philippe Van Bogaert (EA15)
Robby Caspeele, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA14 - Vakgroep Bouwkundige Constructies en Bouwmaterialen, Technologiepark Zwijnaarde 60, 9052 Zwijnaarde
E: robby.caspeele@ugent.be
Wim De Waele
Bert Snijder
Bohumil Culek

Onderzoeksthema

Bruggen met buisverbindingen worden zeer gewaardeerd vanwege hun esthetische waarde. De vermoeiingssterkte van deze gelaste verbindingen speelt een belangrijke rol, omdat er hoge spanningen, de zogenaamde hot spot spanningen, heersen nabij de lasteen. Er moet dus gestreefd worden naar zo laag mogelijke hot spot spanningen zodat de vermoeiingsleeftijd groter wordt. Om de hot spot spanningen nabij de lasteen te verlagen, worden diafragma’s geplaatst binnenin de primaire buis. Numerieke simulaties hebben aangetoond dat de diafragma’s een positieve invloed hebben op de hot spot spanningen. Deze diafragma’s verstijven de primaire buis en verhinderen dus de lokale vervorming van de buiswand. Enkele destructieve vermoeiingsproeven, uitgevoerd op zes T-knopen, hebben duidelijk aangetoond dat de proefstukken zonder diafragma’s vroeger doorscheuren dan de proefstukken met diafragma’s. Als de verschillende proefstukken met diafragma’s onderling vergeleken worden, dan valt op dat een lagere hot spot spanning geen garantie is op een langere levensduur. De gekozen positie van de diafragma’s heeft dus een invloed op de vermoeiingssterkte van de buisverbinding. Algemeen kan men concluderen dat de diafragma’s de hot spot spanningen verminderen en de levensduur vergroten. De diafragma’s worden het best geplaatst onder de binnenwand van de secundaire buis zodat de scheur niet doorheen of over het diafragma groeit.


Taal proefschrift
Nederlands

Documenten