Bruggen met buisverbindingen worden zeer gewaardeerd vanwege hun esthetische waarde. De vermoeiingssterkte van deze gelaste verbindingen speelt een belangrijke rol, omdat er hoge spanningen, de zogenaamde hot spot spanningen, heersen nabij de lasteen. Er moet dus gestreefd worden naar zo laag mogelijke hot spot spanningen zodat de vermoeiingsleeftijd groter wordt. Om de hot spot spanningen nabij de lasteen te verlagen, worden diafragmas geplaatst binnenin de primaire buis. Numerieke simulaties hebben aangetoond dat de diafragmas een positieve invloed hebben op de hot spot spanningen. Deze diafragmas verstijven de primaire buis en verhinderen dus de lokale vervorming van de buiswand. Enkele destructieve vermoeiingsproeven, uitgevoerd op zes T-knopen, hebben duidelijk aangetoond dat de proefstukken zonder diafragmas vroeger doorscheuren dan de proefstukken met diafragmas. Als de verschillende proefstukken met diafragmas onderling vergeleken worden, dan valt op dat een lagere hot spot spanning geen garantie is op een langere levensduur. De gekozen positie van de diafragmas heeft dus een invloed op de vermoeiingssterkte van de buisverbinding. Algemeen kan men concluderen dat de diafragmas de hot spot spanningen verminderen en de levensduur vergroten. De diafragmas worden het best geplaatst onder de binnenwand van de secundaire buis zodat de scheur niet doorheen of over het diafragma groeit. | |