Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: bouwkunde

Verificatie van het gedrag van gesegmenteerde tunnelbekledingen met behulp van rek- en ovalisatiemetingen


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Ken Schotte   Datum: Woensdag 11/05/2016 om 17:30 
Adres: vakgroep Civiele Techniek (EA15)
Technologiepark Zwijnaarde 904, 9052 Zwijnaarde
  Lokatie: auditorium P Jozef Plateau, gelijkvloers, Jozef Plateaustraat 22, 9000 Gent
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Nederlands

Curriculum
Master of Science in Civil Engineering - Ghent University - 2009

Promotor
Hans De Backer
Philippe Van Bogaert

Examencommissie
em. prof. Luc Taerwe
Hans De Backer (EA15)
Philippe Van Bogaert (EA15)
Alain De Wulf
Adam Bezuijen
Robby Caspeele, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA14 - Vakgroep Bouwkundige Constructies en Bouwmaterialen, Technologiepark Zwijnaarde 60, 9052 Zwijnaarde
E: robby.caspeele@ugent.be
Tom De Mulder
Rui Calçada

Onderzoeksthema

Een techniek die meer en meer wordt aangewend voor de bouw van tunnels, bestaat erin om gebruik te maken van een op maat gemaakte tunnelboormachine. In dat geval bestaat de eigenlijke tunnelstructuur uit individuele betonsegmenten die worden samengebouwd tot opeenvolgende tunnelringen. Het ontwerp van een dergelijke gesegmenteerde tunnelbekleding is vrij ingewikkeld, vanwege de complexe interactie tussen alle componenten. Om meer inzicht te vergaren, werd tijdens de constructie van de Diabolo tunnel onder de luchthaven van Zaventem en de Liefkenshoek spoortunnel in de haven van Antwerpen een experimenteel programma opgezet. Daarbij werden zowel de spanningen als de vervormingen van de tunnelbekleding opgemeten. In dit proefschrift worden de voornaamste resultaten besproken. Zo blijkt onder andere dat de bouwfase een dominante rol kan spelen in de ontwikkeling van de krachten in de structuur. Hierbij kan een belangrijk aandeel worden toegeschreven aan geometrische imperfecties tijdens de installatie van de segmenten. Eindige elementen berekeningen geven een indicatie van hun negatief effect op de duurzaamheid. Voorts wordt de waargenomen oscillerende beweging van de Liefkenshoek tunnel onder de getijdewerking van de Schelde bestudeerd. De oorzaak is te vinden in de aanwezigheid van een dikke laag Boomse klei in de ondergrond.


Taal proefschrift
Engels

Documenten