Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen

Optimaal en schaalbaar beheer van slimme elektrische netten met elektrische voertuigen


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Kevin Mets   Datum: Maandag 09/03/2015 om 18:30 
Adres: ()
, null null
  Lokatie: iMinds, Zuiderpoort Office Park, blok C0, 1e verdieping, zaal 'Atari/Bebox', Gaston Crommenlaan 8 bus 102, 9050 Ledeberg-Gent
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Nederlands

Curriculum
Bachelor in de Informatica, Universiteit Gent, 2007
Master of Science in de ingenieurswetenschappen: computerwetenschappen - informatie- en communicatietechnologie, Universiteit Gent, 2009

Promotor
Chris Develder
Filip De Turck

Examencommissie
prof. Patrick De Baets
Chris Develder (EA05)
Filip De Turck (EA05)
Lieven Vandevelde
Geert Deconinck
Tom Dhaene, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA05 - Vakgroep Informatietechnologie, Technologiepark Zwijnaarde 126, 9052 Zwijnaarde
E: tom.dhaene@ugent.be
Stuart Galloway

Onderzoeksthema

Het streven naar duurzaamheid, betrouwbaarheid en energie-efficiƫntie zorgt ervoor dat de wijze waarop we energie produceren en consumeren veranderingen ondergaat. Zo maken we steeds meer gebruik van hernieuwbare energie en ook elektrische voertuigen doen hun intrede. Dit gaat echter gepaard met uitdagingen. We hebben slechts beperkte controle over zonne- en windenergie, en het opladen van elektrische voertuigen vertegenwoordigt dan weer een nieuwe en aanzienlijke vraag naar elektriciteit. Het elektriciteitsnetwerk is hier echter niet voor ontworpen en ondergaat daarom een transformatie naar een slimmer elektriciteitsnetwerk, een zogenaamd smart grid. Smart grids maken gebruik van informatie- en communicatietechnologie om met deze uitdagingen om te gaan. Vraagsturing (demand side management) is een essentieel onderdeel van smart grids. Zonder vraagsturing volgt de productie de vraag naar energie. Bij vraagsturing daarentegen zal de vraag naar energie gestuurd worden om zo bijvoorbeeld de belasting van het net te verminderen, of samen te vallen met de productie van groene energie. Dit proefschrift richt zich op het optimaal integreren van elektrische voertuigen in smart grids en levert daarbij contributies in drie domeinen: (i) simuleren van smart grids, (ii) algoritmes voor vraagsturing van elektrische voertuigen, en (iii) analyse van energieverbruik met het oog op toepassingen in vraagsturing


Taal proefschrift
Engels

Documenten