Het streven naar duurzaamheid, betrouwbaarheid en energie-efficiƫntie zorgt ervoor dat de wijze waarop we energie produceren en consumeren veranderingen ondergaat. Zo maken we steeds meer gebruik van hernieuwbare energie en ook elektrische voertuigen doen hun intrede. Dit gaat echter gepaard met uitdagingen. We hebben slechts beperkte controle over zonne- en windenergie, en het opladen van elektrische voertuigen vertegenwoordigt dan weer een nieuwe en aanzienlijke vraag naar elektriciteit. Het elektriciteitsnetwerk is hier echter niet voor ontworpen en ondergaat daarom een transformatie naar een slimmer elektriciteitsnetwerk, een zogenaamd smart grid. Smart grids maken gebruik van informatie- en communicatietechnologie om met deze uitdagingen om te gaan. Vraagsturing (demand side management) is een essentieel onderdeel van smart grids. Zonder vraagsturing volgt de productie de vraag naar energie. Bij vraagsturing daarentegen zal de vraag naar energie gestuurd worden om zo bijvoorbeeld de belasting van het net te verminderen, of samen te vallen met de productie van groene energie. Dit proefschrift richt zich op het optimaal integreren van elektrische voertuigen in smart grids en levert daarbij contributies in drie domeinen: (i) simuleren van smart grids, (ii) algoritmes voor vraagsturing van elektrische voertuigen, en (iii) analyse van energieverbruik met het oog op toepassingen in vraagsturing | |