Doctoraat in de ingenieurswetenschappen: werktuigkunde-elektrotechniek

Studie van de verbranding van waterstof en methanol in dual-fuelmotoren


Doctorandus Publieke verdediging
Naam: Jeroen Dierickx   Datum: Vrijdag 17/11/2023 om 16:30 
Adres: vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering (EA08)
Sint-Pietersnieuwstraat 41, Technicum blok 4, 9000 Gent
  Lokatie: auditorium P Jozef Plateau, gelijkvloers, Jozef Plateaustraat 22, 9000 Gent
Contact FEA: info.ea@ugent.be   Taal: Nederlands

Curriculum
Master of Science in Electromechanical Engineering - Main Subject: Mechanical Energy Engineering, UGent, 2010
Master after master in general management, obtained in 2011

Promotor
Sebastian Verhelst
Koen Christianen

Examencommissie
prof. Filip De Turck
Sebastian Verhelst (EA08)
Koen Christianen (Anglo Belgian Corporation)
Angelo Onorati
Bert Buchholz
Michel De Paepe, Universiteit Gent, Faculteit Ingenieurswetenschappen en Architectuur, EA08 - Vakgroep Elektromechanica, Systeem- en Metaalengineering, Sint-Pietersnieuwstraat 41, Technicum blok 4, 9000 Gent
E: michel.depaepe@ugent.be
Tara Larsson
Roel Verschaeren

Onderzoeksthema

Dit doctoraatsonderzoek richt zich op maritieme toepassingen en verkent de dual-fuel motortechnologie met behulp van waterstof en methanol - twee veelbelovende duurzame brandstoffen. Het (1) onderzoekt experimenteel dual-fuel verbranding met methanol in een hogesnelheidsscheepsdieselmotor en (2) ontwikkelt een simulatiemodel voor een middelsnellopende scheepsmotor in dual-fuel modus met waterstof of methanol. Daarnaast wordt de rol van de dual-fuel technologie en de duurzame brandstoffen waterstof en methanol als belangrijke bouwstenen voor een duurzame samenleving gepresenteerd, wat deel uitmaakt van een bredere strategie om transport fossielvrij te maken en daarmee klimaatverandering aan te pakken. De resultaten tonen aan dat de CO2-uitstoot tussen 17% en 67% kan worden verminderd, terwijl het rendement kan toenemen en emissies zoals NOx en roet afnemen (respectievelijk met 60% en 77%). In dit onderzoek werden ook nieuwe modellen ontwikkeld, zoals een ontstekingsuitstelmodel voor dieselzelfontbranding in methanol-lucht of waterstof-lucht mengsels en een laminaire verbrandingssnelheidsmodel voor arme mengsels. De conclusie van het werk is dat de dual-fuel technologie met waterstof en methanol een belangrijke technologie is voor de scheepvaart bij de overgang van fossiele brandstoffen naar duurzame brandstoffen, en dat het een veelbelovende toekomst heeft in zowel academisch onderzoek als praktische maritieme toepassingen.


Taal proefschrift
Engels

Documenten