Dit doctoraatsonderzoek richt zich op maritieme toepassingen en verkent de dual-fuel motortechnologie met behulp van waterstof en methanol - twee veelbelovende duurzame brandstoffen. Het (1) onderzoekt experimenteel dual-fuel verbranding met methanol in een hogesnelheidsscheepsdieselmotor en (2) ontwikkelt een simulatiemodel voor een middelsnellopende scheepsmotor in dual-fuel modus met waterstof of methanol. Daarnaast wordt de rol van de dual-fuel technologie en de duurzame brandstoffen waterstof en methanol als belangrijke bouwstenen voor een duurzame samenleving gepresenteerd, wat deel uitmaakt van een bredere strategie om transport fossielvrij te maken en daarmee klimaatverandering aan te pakken. De resultaten tonen aan dat de CO2-uitstoot tussen 17% en 67% kan worden verminderd, terwijl het rendement kan toenemen en emissies zoals NOx en roet afnemen (respectievelijk met 60% en 77%). In dit onderzoek werden ook nieuwe modellen ontwikkeld, zoals een ontstekingsuitstelmodel voor dieselzelfontbranding in methanol-lucht of waterstof-lucht mengsels en een laminaire verbrandingssnelheidsmodel voor arme mengsels. De conclusie van het werk is dat de dual-fuel technologie met waterstof en methanol een belangrijke technologie is voor de scheepvaart bij de overgang van fossiele brandstoffen naar duurzame brandstoffen, en dat het een veelbelovende toekomst heeft in zowel academisch onderzoek als praktische maritieme toepassingen. | |