Servicedesk 4.0 gebouwd met standaard tools

Student:Nathan Beyne
Richting:Master of Science in de industriële wetenschappen: informatica
Abstract: Servicedesk 4.0 gebouwd met standaard tools

Servicedesk 4.0 gebouwd met standaard tools

Abstract

Actemium is een bedrijf dat zijn klanten advies geeft over industriële processen en deze voor hen ontwerpt, realiseert en ondersteunt. Wanneer klanten problemen hebben binnen deze industriële processen, kunnen ze op dit moment inbellen bij een helpdesk en op deze manier hulp verkrijgen van een service engineer. Actemium wil deze workflow een grondige update geven door middel standaard tools, zodat de klant binnen de monitoringapplicatie van het industriële proces slechts via een druk op een helpknop onmiddelijk hulp kan krijgen. Doorheen deze masterproef is er gekozen om voornamelijk met Microsoft Teams te werken, een veelgebruikte standaard tool voor communicatie binnen Actemium die gemakkelijk in code te implementeren is met behulp van de Microsoft Graph API. Het communiceren met Microsoft Teams door middel van code gebeurt door het gebruik van de Graph API, via deze API is er functionaliteit geïmplementeerd om chats aan te maken, chatberichten te versturen en teams aan te maken. Het aanmaken van calls is ook grondig onderzocht met behulp van de Graph API en is ook mogelijk, maar niet geïmplementeerd binnen deze masterproef. Naast Microsoft Teams zijn ook de mogelijkheden van Skype, Zoom en Slack onderzocht, waaruit bleek dat deze standaard tools grotendeels in dezelfde functionaliteiten voorzien.

Abstract (Eng): Servicedesk 4.0 using standaard tools

Servicedesk 4.0 using standaard tools

Abstract

Actemium is a company that advises their customers about industrial processes and designs, implements and supports them. When customers have issues regarding these processes, they can call a helpdesk to get connected to a service engineer who will help them with the issue. Actemium wants to update this workflow using standard tools, the goal is to have a help button in the monitoring application of the industrial process which will automatically connect a customer to a service engineer. Throughout this project, Microsoft Teams is chosen as the main standard tool because this is a common tool for communication at Actemium and is easily implemented in code using the Microsoft Graph API. Communicating using Microsoft Teams through code is possible using the Graph API, this API is used to implement the creation of chats, sending chatmessages and the creation of teams. The creation of calls is also thoroughly researched, but not implemented in this project. Next to Microsoft Teams, this project also researched the use of Skype, Zoom and Slack, which offer the same functionalities as the implemented functionalities using Microsoft Teams.