Gebruik van een virtual reality omgeving bij revalidatie

Student:Michiel Naudts
Richting:Master of Science in de industriële wetenschappen: informatica
Abstract:Een revalidatieproces is een langdurige en intensieve periode voor de patiënt. Daarbij is het ook vaak een saaie en repetitieve ervaring, wat de motivatie van de patiënt niet ten goede komt. Deze thesis voert onderzoek naar de mogelijkheid om het proces efficiënter en aangenamer te maken door het gebruik van virtual reality (VR). Hiervoor wordt een applicatie ontwikkeld die de patiënt in een voetbalsetting onderdompelt en via visuele en auditieve prikkels aanmoedigt om explosieve bewegingen uit te voeren. Deze thesis onderzoekt enerzijds de moeilijkheden die optreden bij het maken van dergelijke applicaties. Aan de hand daarvan wordt het potentieel voor gebruik van de applicatie in de praktijk geëxploreerd. Anderzijds wordt een experiment uitgevoerd om te onderzoeken of er een positieve invloed is op de explosiviteit van de bewegingen van de gebruiker. Hiervoor wordt een vergelijking gemaakt tussen de bewegingen in een traditionele setting en in een virtuele setting.
Abstract (Eng):A rehabilitation process is a lengthy and intensive period for the patient. Furthermore, it is often a boring and repetitive experience, which negatively impacts motivation and compliance. This thesis examines the possibilities to make the process more efficient by use of virtual reality (VR). To achieve this, an application is developed that submerges the patient in a soccer setting and uses visual and auditory stimuli to invoke an explosive movement in the patient. The first aspect is identifying difficulties that may occur when developing such an application. Secondly, an experiment was conducted to determine if there is a positive influence on the movement of the subject. To determine this a comparison is made between the movement in a traditional setting and a virtual setting.